Renault-ontwerper spreekt van ‘dappere’ auto
Zoals gebruikelijk in het voorseizoen gebruiken de teams superlatieven om blijk te geven van hun torenhoge ambities. Renault vormt hierop geen uitzondering.
Nadat Williams de nieuwe auto al omschreef als ‘agressief’ en McLaren sprak van ‘frisse ontwerpelementen’ omschrijft James Allison, de ontwerpchef van de Renault R31, zijn creatie als ‘aan de dappere kant van dapper’.
Renault, dat tegenwoordig voluit Lotus Renault GP heet, wil dan ook een flinke stap maken. De drie podiumplaatsen van Robert Kubica en de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap in 2010 waren mooie resultaten, maar komend jaar wil het team weer overwinningen boeken.
Speciale aandacht is uitgegaan naar de achtervleugel, die komend seizoen onder bepaalde condities tijdens het rijden mag worden versteld, in een poging om het inhalen op de baan te bevorderen. “Ervoor zorgen dat we een goed werkende en betrouwbare verstelbare achtervleugel hebben, was een van onze hoogste prioriteiten”, aldus Allison.
Niet alleen aan de auto zelf is flink gesleuteld, ook de organisatiestructuur van het team is op de schop gegaan. “Ons doel is de topdrie in het kampioenschap”, verklaart chief operating officer Patrick Louis. “Om dat te bereiken en te voldoen aan de budgetafspraken tussen de teams, hebben we onze processen aangepast. Door meer in eigen huis te doen, kunnen we de kwaliteit waarborgen en dat moet zich op het circuit uitbetalen in betere prestaties.”