Formule1

Renault wijt uitvallen Vettel aan lage toerentallen
| Bouke van den Berg | Formule1

Renault wijt uitvallen Vettel aan lage toerentallen

Sebastian Vettel viel zondag voor de tweede keer dit jaar uit dankzij een defecte dynamo van Renault. De Franse motorleverancier denkt nu de oorzaak te weten. Renault vermoedt dat de dynamo oververhit raakt bij lage toerentallen.

Dat lijkt een plausibele verklaring. De Red Bull-coureur viel in Valencia uit na een langdurige neutralisatie. En toen was het ook aardig warm weer. In Monza scheen het zonnetje eveneens behoorlijk, en rijden de auto’s ook regelmatig met lage toerentallen. Daar zorgen de chicanes wel voor. In Monaco ondervond Renault trouwens ook al problemen met de dynamo’s van de motoren.

“Ons onderzoek na de uitvalbeurten in Valencia (Grosjean viel ook uit, red.) weet het aan mogelijke oververhitting door lage toerentallen”, zegt de uitvoerend directeur van de motorleverancier, Rob White, tegen Autosport. “We ontwikkelden daarop een nieuwe dynamo die aan de bak moest op de testbank. Vervolgens reden Red Bull en Lotus ermee op Spa. Toen ondervonden ze géén problemen.”

“We hebben de dynamo wat langer en breder gemaakt zodat hij de extra elektriciteitsaanvraag aankan. Hiermee kunnen we dertig procent elektriciteit extra leveren met lage toerentallen. Nieuwer dan deze dynamo’s konden ze niet zijn. Na de problemen in de derde vrije training en de kwalificatie besloten we de dynamo’s van Jérôme d’Ambrosio en Vettel te vervangen. De uitvalbeurt in de race is daarom te wijten aan een onverwachte korte levensduur van de dynamo.”

White vervolgt: “Andere onderdelen gaan veel langer mee. Het is daarom belangrijk dat gat in levensduur te dichten. Dit is niet acceptabel; dit probleem moet vóór Singapore opgelost zijn.”

Meer nieuws

Vorig bericht | 11-09-2012 - 11:24 Foto’s: Young Driver Test Magny-Cours Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 11-09-2012 - 12:35 Massa: ‘Huidige vorm verstevigt mijn positie’ Lees het volledige bericht

Reacties
  • Formule 1 nr. 14 is uit!
  • Formule 1 nr. 13 is uit!
  • Formule 1 nr. 12: veel Max, Alonso en het zomerrapport van Doornbos
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
In de nieuwste Formule1:

De fysiek zwaarste race van het jaar | Valse start voor Max Verstappen | Nico Rosberg deelt mokerslag uit | Kimi Räikkönen op de praatstoel Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Maleisië 2016 2016/09/30 04:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitSepang International Circuit

  • LocatieMaleisië

  • Aantal rondes56

  • Afstand per ronde5,543 kilometer

  • Totale afstand310,408 kilometer

Planning GP Maleisië

  • Begint: 30-9-2016 04:00

    GP Maleisië 2016 – 1e Vrije Training
  • Begint: 30-9-2016 08:00

    GP Maleisië 2016 – 2e Vrije Training
  • Begint: 1-10-2016 08:00

    GP Maleisië 2016 – 3e Vrije Training
  • Begint: 1-10-2016 11:00

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie
  • Begint: 1-10-2016 11:00

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 1-10-2016 11:27

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 1-10-2016 11:50

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 1-10-2016 12:00

    GP Maleisië 2016 – Startopstelling
  • Begint: 2-10-2016 09:00

    GP Maleisië 2016 – Race

Sepang International Circuit

formule1_circuit_sepang-international-circuit