Daniel Ricciardo denkt dat Red Bull wel eens kan profiteren van de zorgen die bij Mercedes om de betrouwbaarheid van haar V6-turbokrachtbron bestaan.

Dat vertelt Ricciardo in Japan, nadat hij een kleine week geleden won in Maleisië met dank aan de motorpech van Mercedes-coureur Lewis Hamilton. Mercedes heeft naar aanleiding daarvan besloten de motoren onder ‘andere instellingen’ te laten gebruiken, wat mogelijk betekent dat ze wat conservatiever worden afgesteld.

Als dat zo is, is dat goed nieuws voor Red Bull, meent Ricciardo. “Dat zou ons wel eens dichter bij kunnen brengen”, denkt de coureur die veronderstelt dat Suzuka Red Bull sowieso wel aardig ligt: “Los van afgelopen weekend, dacht ik vooraf al dat we het hier zelfs als het droog is wel eens sterker kunnen zijn dan Ferrari.”

“Als het regent, kunnen we verder heel kort achter Mercedes zitten”, voorspelt Ricciardo. “Toen het hier in 2014 regende, waren we immers ook erg sterk. Toen waren we hier op bepaalde momenten zelfs sneller dan Mercedes, terwijl ons totaalpakket, vergeleken met dat van Mercedes, destijds relatief minder goed was dan nu.”

Zolang het droog blijft zal Mercedes – ‘zeker in de kwalificatie’ – nog wel wat marge hebben, verwacht Ricciardo echter. “Maar ik denk dat we het verschil binnen de halve seconde kunnen houden.”

Onzin
Volgens Red Bull-topman Helmut Marko is het overigens ‘zeer waarschijnlijk’ dat Red Bull het uitvallen van Hamilton in Maleisië in zekere zin zelf heeft afgedwongen door de Brit flink onder druk te zetten. “Daardoor moest hij de hele tijd vol gas gaan, wat natuurlijk niet goed voor zijn motor was”, zegt Marko tegen Formula1.com.

Volgens zijn landgenoot en Mercedes-evenknie Niki Lauda zijn de woorden van Marko echter onzin. “Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord, maar zoals altijd waardeer ik Helmuts optimisme”, deelt Lauda tegenover Auto, Motor und Sport een plaagstootje uit.

Mercedes weet overigens wat er in Maleisië mis ging met Hamiltons motor: het kapotgaan van een drijfstanglager was de hoofdoorzaak en werd voorafgegaan door een verlies van oliedruk.