Max Verstappen doet niet mee aan de Bahrein-test, maar met zijn teamgenoot Daniel Ricciardo achter het stuur heeft Red Bull op de eerste dag al veel geleerd qua set-up.

Dat was volgens Ricciardo ook één van de aandachtspunten voor Red Bull, nadat hij eerder dit seizoen al verklaarde dat het team de RB13-bolide nog niet helemaal begreep.

“We hebben een aantal nieuwe dingen ontdekt”, vertelt hij over zijn dinsdag achter het stuur van de RB13 op het Bahrain International Circuit, waar hij uiteindelijk de derde tijd en 45 ronden reed.

“Tijdens een test kun je grotere veranderingen aan de set-up te maken dan normaal gesproken tijdens een raceweekend”, legt Ricciardo uit. “Het was interessant om te zien wat het resultaat daarvan was.”

Aan het begin van de test stonden er daarbij wat kortere runs op het programma en daarna wat langere, waarbij het volgens Ricciardo ‘een goede ochtend was voor de aerodynamica-afdeling’.

“Het eerste uur hebben we alleen data verzameld met meetapparatuur op de auto. Niet super spannend voor een coureur, want je rijdt dan alleen rustig rond, maar wel erg belangrijk werk.”

Ricciardo onderweg met meetapparatuur.

Volgens Red Bulls senior project engineer Jeff Calam was het testwerk op de dinsdag erg nuttig om te verifiëren wat het team in de eerste drie races heeft geleerd en de RB13 dus beter te begrijpen.

Het testprogramma werd op het eind van de dag nog wel verstoord van een motorprobleem. De exacte aard daarvan wordt daarbij niet vermeld.

Het is dus ook niet bekend of dit te maken heeft met de nieuwe, 2017-specificatie, MGU-K die Red Bulls motorleverancier Renault in Bahrein wilde testen, of dat Red Bull deze überhaupt heeft getest.

Nadat Ricciardo dinsdag in de auto zat op de eerste dag van de tweedaagse test, is het vandaag (woensdag) de beurt aan Red Bulls testrijder Pierre Gasly.