Volgens Prodrive-eigenaar David Richards hebben de huidige nieuwe teams de kansen van andere renstallen in spé meer kwaad dan goed gedaan.

Richards was vroeger als teambaas werkzaam voor Benetton en BAR en is inmiddels al enkele jaren bezig om Prodrive in de Formule 1 te krijgen, al is dat volgens hem tegenwoordig moeilijker dan voorheen door de in zijn ogen matige manier waarop Lotus, Virgin en HRT dit jaar de koningsklasse betreden hebben.

"Dankzij de huidige nieuwe teams is het voor anderen nu veel moeilijker om in te stappen", zegt Richards tegen Motorsport-Total. "Iedereen die veronderstelde dat je op korte termijn competitief kan zijn in de Formule 1, is hierdoor gedesillusioneerd geraakt, terwijl ook potentiële geldschieters nu bevooroordeeld zijn."

Volgens Richards was het voor iedereen bij Prodrive al voor aanvang van het seizoen duidelijk dat het niets zou worden met de nieuwe teams: "Natuurlijk hadden ze allemaal de droom om als nieuwkomer de gevestigde orde het vuur aan de schenen te leggen, maar wij hebben daar nooit in geloofd."

Mede dankzij dit alles staan de Formule 1-plannen van Prodrive en Richards voorlopig op een laag pitje. "Maar ik sluit niet uit dat Prodrive binnen vijf jaar alsnog de Formule 1 betreedt", blijft de ex-teambaas ambitieus.

"Een overname van een bestaand team is wat mij betreft echter de enige geschikte manier", stelt Richards. "Als zich een mogelijkheid voordoet, nemen we die zeker onder de loep."

Ook de afgelopen twee seizoenen keek Richards al nauwlettend uit naar mogelijke buitenkansjes. Aanvankelijk had hij in 2008 een soort van 'B-team' voor McLaren willen runnen, maar concurrerende renstallen staken hier een stokje voor.

Aan het eind van 2008 werd Richards eveneens genoemd als kandidaat om het team van Honda over te kopen, maar uiteindelijk ging Ross Brawn daarmee aan de haal. Tijdens de afgelopen winter werd Richards nog in verband gebracht met het in dubio verkerende Renault. De Franse formatie vond toen in Genii Capital echter een slagvaardiger partner.