De pole position van Nico Rosberg is er naar eigen zeggen niet een die zomaar aan kwam waaien. Na een tot nu toe moeilijk verlopen weekend is Rosberg dan ook zeer tevreden met de eerste startplaats.

“Met name in de derde vrije training dachten we dat snelheid tekort kwamen om daadwerkelijk voor pole position te gaan”, trapt Rosberg zijn terugblik op de kwalificatie af. “Ik was dus zeer gelukkig toen ik uiteindelijk toch de snelste bleek te zijn.”

Maar omdat van enige dominantie dit weekend geen sprake lijkt, weet Rosberg dat de overwinning niet voor het oprapen ligt: “Red Bull had afgelopen zaterdag de snelste auto voor de lange runs, dus we moeten van goede huize komen willen we hen verslaan.”

Rosberg geeft aan dat het managen van de banden moeilijk wordt, maar stipt ook een nadeel aan dat hij heeft ten opzichte van Max Verstappen die naast hem op de eerste rij staat: “Max start op de superzachte band en ik op de wat hardere band, dus in theorie moet hij wat beter weg kunnen komen van zijn plek.”

Hamilton
Lewis Hamilton, van wie Nico Rosberg niet uitsluit dat ook hij met een safety car op het juiste moment kans maakt op de overwinning, vangt de race vanaf de laatste startplaats aan. De motorwissels die daaraan ten grondslag liggen, maken Lewis Hamilton trots.

“Het team heeft een unieke prestatie geleverd door zowel na de eerste vrije training als na de tweede vrije training een nieuwe motor te installeren. Ik moet officieel dan wel 55 plaatsen op de grid inleveren, maar ik heb ook drie nieuwe motoren tot mijn beschikking.”

Hamilton liet in de kwalificatie niet het achterste van zijn tong zien en liet zich gewillig uitschakelen in Q1. “Deze kwalificatie stond al volledig in het teken van de race”, zo legt hij uit. “Ik wilde zoveel mogelijk setjes banden sparen, om morgen maar zoveel mogelijk punten te pakken en daardoor de schade te beperken.”