Russische autobouwer koopt aandelen in Virgin
Virgin heeft de banden aangehaald met de Russische sportautofabrikant Marussia, dat een groot aantal aandelen in het team koopt en volgend jaar titelsponsor wordt.
Marussia is momenteel al als sponsor verbonden aan het team van Virgin, maar zal vanaf 2011 dus nauwer betrokken zijn bij de renstal. Zowel het team als Marussia willen geen financiële details toelichten, maar de in Moskou gevestigde autobouwer heeft naar verluidt het aandeel van de Lloyds Banking Group overgenomen, waar een bedrag van rond de tien miljoen pond mee gemoeid is.
Virgin-eigenaar Richard Branson laat in ieder geval weten zeer gelukkig te zijn met de deal. "We zijn in de wolken dat we een partner hebben gevonden die onze visie en ons enthousiasme deelt", zegt hij. "We kijken er naar uit om de gevestigde orde het vuur aan de schenen te leggen en verder omhoog te klimmen op de grid."
Ook de CEO van Virgin Racing, Graeme Lowdon, ziet de overeenkomst als 'goed nieuws' voor de renstal: "Marussia heeft dit jaar al bewezen een waardevolle partner te zijn. We zijn erg opgetogen dat we ze als aandeelhouder kunnen verwelkomen en dat Marussia volgend jaar een grotere rol binnen het team gaat spelen."
Marussia zal zich binnen de renstal bezig gaan houden met het ondersteunen van de financiële en de technische afdelingen, maar op organisatorisch vlak zullen er volgens het vanaf 2011 tot 'Marussia Virgin Racing' omgedoopte team geen veranderingen plaatsvinden.
Marussia is deels eigendom van Nikolay Fomenko, die daarnaast ook actief is als coureur, entertainer en als presentator van de Russische variant van het autoprogramma Top Gear. Fomenko is vanzelfsprekend in zijn nopjes met de overeenkomst met Virgin: "Dit is een droom die werkelijkheid wordt voor ons. Het Formule 1-team kan gebruikt worden om onze auto's en activiteiten te demonstreren en promoten, terwijl het tevens duidelijk laat zien dat Marussia een autofabrikant is met grote internationale ambities."
De deal tussen Virgin en Marussia zat al enige tijd in de pijplijn en ook motorbouwer Cosworth heeft hier achter de schermen een rol in gespeeld. Cosworth is namelijk sinds 2009 een technische partner van Marussia en is dan ook opgetogen dat het bedrijf besloten heeft zich actief te gaan profileren in de koningsklasse: "Marussia is een geweldige cliënt voor ons en dit is een belangrijke stap in onze gezamenlijke relatie", zegt Mark Gallagher van Cosworth.
"We werken al twaalf maanden met Marussia samen en we steunen ze volledig in hun ambitie om de eerste Russische autofabrikant te worden die wereldwijd auto's uit het hogere segment verkoopt. Dat Marussia nu in zee gaat met Virgin laat bovendien zien dat de Fomule 1 in de belangstelling staat in Rusland en dat is een welkome ontwikkeling."
Een vraag die logischerwijs voortkomt uit de overeenkomst tussen Marussia en Virgin is of Vitaly Petrov nu een kandidaat is voor een stoeltje bij de renstal. Fomenko sprak hier onlangs over met The Financial Times en gaf toen aan dat daar in ieder geval voorlopig nog geen sprake van is: "Vitaly moet zijn loopbaan in een snelle auto voortzetten en op het moment kunnen wij hem die niet geven, al is dat over een jaar misschien wel zo."