Safetycar-procedure geoptimaliseerd
Naar aanleiding van tests met de nieuwe snelheden die de coureurs moeten aanhouden achter de safetycar heeft de FIA besloten de limiet te verhogen.
Het oorspronkelijke plan was om de coureurs net zo hard te laten rijden als de safetycar. Nadat de rijders zich beklaagden over de nieuwe richttijden, is de snelheidslimiet verhoogd naar tachtig procent van een normale ronde. De limiet geldt niet tijdens de laatste 200 meter van een ronde.
“Op een bepaald moment moest ik terug naar de eerste versnelling, terwijl ik vol gas reed”, zegt Barrichello op Autosport.com over de proef na de vrije trainingen. “Als iemand dan niet oplet, krijgen we grote ongelukken.”
Ook Kubica is blij met de aanpassing. “Vrijdag hebben we een erg langzame limiet getest. Die was moeilijk te handhaven. De test van zaterdag zat meer in de buurt van wat we gewend zijn en is in mijn ogen redelijker.”
Om alsnog te voorkomen dat zoals in Valencia een coureur in de verleiding komt de safetycar te passeren, behoudt de FIA zich nu het recht voor om te wachten met het uitsturen van de safetycar. Hierdoor komt deze niet in het midden van een groep strijdende auto’s terecht.