Sauber blijft de C29 voorlopig doorontwikkelen
In de beginfase van het seizoen leek het er op dat Sauber dit jaar als verloren moest beschouwen, maar nu het beter gaat, blijft men zich nog even op 2010 richten.
De eerste zes races van het jaar slaagde Sauber er niet in punten te scoren en werd het team geplaagd door de betrouwbaarheidsproblemen van haar bolide, de C29.
Sinds de Zwitserse formatie, dankzij Kamui Kobayashi, in Turkije echter haar eerste puntje meepakte, lijkt de ban gebroken en gaat het een stuk beter.
Met de Grand Prix van Hongarije achter de rug – waarin Sauber voor de eerste keer dit jaar met twee auto's in de top tien eindigde – staat het team op 23 punten. Zeventien van deze punten komen op naam van Kobayashi, terwijl teamgenoot Pedro de la Rosa sinds afgelopen zondag, dankzij zijn eerste puntenfinish van het jaar, zes punten heeft.
Dat Sauber deze positieve ommekeer voor elkaar heeft weten te krijgen, komt volgens technisch directeur James Key doordat men op de fabriek in Hinwil goed kan multi-tasken: "We zijn al een tijdje bezig met de auto voor volgend jaar, maar werken ook nog hard aan de C29", zegt hij tegen Motorsport-Total.
Volges Key is de race in Valencia een sleutelmoment in het seizoen geweest voor Sauber. "Daar vond een grote koerswijziging plaats", benadrukt hij. "We waren oorspronkelijk van plan halverwege het jaar een grote update door te voeren, maar hebben daar vanaf gezien en besloten de nieuwe onderdelen gefaseerd op de auto te introduceren."
Omdat het team dankzij deze updates aanzienlijk competitiever is dan voorheen en men het gevoel heeft dat er toch nog wat van het jaar te maken valt, is Key van plan de ontwikkeling van de huidige auto voorlopig nog niet te staken: "De komende tijd blijven we aan zowel de C29 als de C30 werken", verduidelijkt hij. "Op een bepaald moment zullen we stoppen met het verbeteren van de auto. Wanneer dat is, hangt af van wat er de komende weken allemaal gebeurt."
"Er zijn dit jaar namelijk al een aantal grote en lastige ontwikkelingen geweest zoals de F-duct, de geblazen diffusor en nu weer de flexibele voorvleugel."
"Wij moeten voor onszelf afwegen hoe lang we nog mee willen blijven doen aan deze zware ontwikkelingsrace, want we moeten de voortgang van de C30 natuurlijk ook in de gaten houden. Om die reden proberen we ons zo flexibel mogelijk op te stellen", aldus Key.