Teambaas Peter Sauber is niet te spreken over de C29, de auto die hij ‘cadeau’ kreeg toen hij zijn renstal terugkocht van BMW. “We kunnen er weinig mee.”

Aan de Zwitserse krant Blick laat Sauber weten dat de nog door BMW geconstrueerde bolide veel te wensen over laat: "Een onaangenaam afscheidscadeau van BMW en Willy Rampf", noemt Sauber de C29.

"Het is een beroerde auto, en we kunnen er maar weinig aan veranderen, alleen kleine dingen", vervolgt de teambaas. "We hebben onze hoop al verlegd naar de C30, de auto voor volgend jaar."

Die auto wordt niet meer ontworpen door Rampf, die het team aan het begin van het seizoen heeft verlaten na een jarenlang dienstverband. De ontwikkeling van de C30 ligt in handen van de onlangs van Force India overgekomen technisch directeur James Key, van wie veel wordt verwacht.

Voorlopig blijft het echter aanmodderen bij Sauber, want op motorisch vlak loopt het allemaal ook niet zo lekker. "We hebben in acht races al vijf keer een Ferrari-motor in rook zien opgaan", verklaart Sauber. "Dat is echt niet acceptabel. Zeker niet aangezien we dit jaar maar acht motoren per coureur mogen gebruiken. Dat gaan we niet redden."

Sauber was direct na de race in Canada ook niet heel gelukkig met coureur Kamui Kobayashi. De Japanner beëindigde zijn race al in de eerste ronde, door zijn auto in de 'Wall of Champions' te boren. Inmiddels is de kous echter af voor Sauber: "Kamui heeft zich op mijn kantoor gemeld en zijn excuses aangeboden. Dit hoort er nu eenmaal bij als je een rookie in dienst neemt", relativeert hij.