Het unieke karakter van Monza maakt het circuit geliefd onder coureurs, maar bezorgt menig ontwerper hoofdbrekens. Sauber brengt een speciaal aeropakket mee.

“Het is het enige circuit waar zo veel op volle snelheid wordt gereden”, zegt James Key, technisch directeur van Sauber. “Vanwege de lange rechte stukken en de weinige bochten rijdt iedereen met minimale downforce.”

Net als de meeste teams heeft Sauber een speciaal aeropakket ontwikkeld voor Monza. “Dat bestaat uit verschillende opties voor de achtervleugel, met bijpassende versies voor de voorvleugels”, aldus Key.

“Het voornaamste is om een goed compromis te vinden tussen de rechte stukken en de lastige gedeeltes, zoals de Lesmo-bochten, de Ascari-chicane en de Parabolica. Daarnaast is het weggedrag over de kerbstones erg belangrijk. Vooral in de eerste twee chicanes zijn die hoger dan waar ook.”

Pedro de la Rosa vult aan: “Het is een veeleisend circuit, vooral voor de motoren, remmen en ophanging. Het gaat dus zeker geen makkelijk weekend worden voor ons, aangezien we op deze punten tekortschieten. Maar we hebben bewezen dat we op het circuits waar we het theoretisch moeilijk zouden moeten hebben, juist goed doen, zoals in Budapest.”

Ook Kamui Kobayashi denkt dat Monza de Sauber niet echt ligt. “We moeten de beste oplossingen zien te vinden. Als we alles goed hebben afgestemd en geen fouten maken, kunnen we onze kansen optimaal benutten. Ik wil graag nog een paar punten pakken voor we naar Azië afreizen.”