Sauber onthulde vanochtend in Valencia zijn nieuwe auto voor 2011. De C30 moet betrouwbaarder zijn dan zijn voorganger en heeft ook meer stickers dan de C29.

De Zwitserse renstal hoopt dat de nieuwe auto niet alleen betrouwbaarder is dan zijn voorganger, maar ook beter. Het team heeft gepoogd de wagen aerodynamisch effectiever te maken. Ook is de mechanische grip van de auto verbeterd zodat het sneller door langzame bochten gaat.

Het is de eerste Sauber die is ontwikkeld onder de leiding van technisch directeur James Key. De Engelsman was begin vorig jaar nog werkzaam voor Force India, maar verruilde de Indiase formatie voor de Zwitserse.

“Om in 2011 een stap voorwaarts te maken moesten we een aantal problemen vorig jaar al systematisch aanpakken”, aldus Key. “We hebben vooruitgang geboekt en hebben onze bevindingen verwerkt in het concept van de C30.”

De technisch directeur kan niet wachten tot de C30 zijn eerste rondjes rijdt. Alleen dan weet het team immers pas écht of de problemen van vorig jaar daadwerkelijk zijn opgelost. “Er zijn wat reglementen gewijzigd, vooral met betrekking tot de banden, en daarom kunnen we alleen op de baan gegevens analyseren.”

“Het was voor ons belangrijk een auto te bouwen die voorspelbaar reageert en die niet hapert als er doorontwikkelingen op worden geïnstalleerd.”

Die eerste doorontwikkeling van de C30 laat niet lang op zich wachten. Voor de eerste race in Bahrein zit er al een nieuw aerodynamisch pakket op de Zwitserse wagen.