Wie heeft (al dan niet door eigen schuld) de meeste brokken gemaakt in dit seizoen? FORMULE 1 hield dit jaar wie zijn teambaas de meeste schadebonnetjes bezorgde.

Door Sjaak Willems en Laurens Stade

Dit jaar maakten we twee keer eerder de tussenbalans op, nu kijken we wie uiteindelijk de meeste schade bij elkaar heeft gereden. Voor deze artikelen informeerde FORMULE 1 bij meerdere teams naar de kosten van het vervangen per onderdeel en kwamen we tot de volgende lijst en opvallende crashes. Uiteraard is het allemaal bij benadering, het is nou eenmaal niet altijd bekend of en wanneer er iets vervangen is.

Lees ook: Van het kusje van Hamilton tot Albons klapper in China: wie reed de meeste schade bij elkaar in 2019?

(Klik op de foto voor de gemaakte kosten)

Opvallende verschuivingen
Robert Kubica maakte in de slotfase van het seizoen de grootste sprong van allen. Bij de vorige tussenstand na GP van Rusland nam hij nog een bescheiden 17e plek in. Met kostbare crashes in Japan (870.000 euro) en Brazilië (900.000 euro ) is de Pool geklommen naar plek vier. De top-3 bleef onveranderd. Sterker nog, Alexander Albon bouwde zijn ‘voorsprong’ op de foutloze Pierre Gasly. De Britse Thai verslikte zich in Mexico in VT2 (510.000 euro) en dat  tijdens de VT1 in Brazilië in de regen nog een dunnetjes over: 600.000 euro.

Lees ook: Gasly baalt van crash met Stroll: ‘We maakten kans op een goed resultaat’

Ook opvallend, nummer 2 Pierre Gasly is sinds zijn degradatie naar Toro Rosso foutloos, alleen in Abu Dhabi verloor hij nog buiten zijn schuld om een voorvleugel. Nummer 3 Kevin Magnussen deed ook weinig fout, wel kwam er door zijn knullige fout in Japan nog een flinke post bij: 690.000 euro.

Ook Lando Norris krijgt een honourable mention voor zijn foutloze tweede helft en eindigde zijn rookie-jaar als 17e. Zijn teamgenoot Carlos Sainz bewees dit jaar dat hij zich niet voor niets smooth operator noemt. Zijn laatste schadebriefje stamt uit China, in totaal declareerde Sainz ‘slechts’ 380.000 euro aan schade.