Michael Schumacher noemt het een positieve zaak dat de Pirelli-banden en de rijstijl die vereist is om daarmee om te gaan een discussiepunt zijn geworden, aangezien dat volgens hem goed is voor de sport.

Schumacher hekelde de Pirelli PZero’s onlangs omdat deze volgens hem te lastig aan de praat te krijgen zijn, te snel en onregelmatig slijten en er zodoende voor zorgen dat coureurs meer bezig zijn met het managen van hun banden dan met racen, waardoor ze doorgaans niet op de limiet rijden.

Tegenover Autosport verklaart Schumacher nu dat het hem goed doet dat zijn opmerkingen over de Pirelli-banden ertoe hebben geleid dat de banden van de Italiaanse firma nu openlijk bediscussieerd worden.

“Ik ben er blij mee dat we het nu met z’n allen over de rol van de banden in de Formule 1 hebben, en dat we er over discussiëren of de banden wel een bepalende factor moeten zijn of juist een kleinere rol moeten spelen”, zegt de Duitser.

“We hebben het er daardoor namelijk ook over hoe we over onze sport denken en hoe de Formule 1 er volgens ons uit moet zien, hetgeen een waardevolle discussie oplevert voor de sport.”

“In mijn optiek spelen de banden tegenwoordig namelijk een te belangrijke rol en zijn er andere factoren die minstens zoveel invloed moeten hebben op hoe competitief je bent”, geeft Schumacher zijn kijk op de zaak, waarna hij benadrukt dat deze niet wordt ingegeven door frustratie over zijn eigen prestaties: “Daar heeft het niets mee te maken”, stelt de coureur die gedeeld vijftiende staat in het WK.

“Ik ben bovendien helemaal niet gefrustreerd”, vervolgt Schumacher, die ontkent dat hij de banden-discussie vanwege zijn eigen problemen met de Pirelli’s heeft aangehaald: “Dit heeft niets met mij persoonlijk te maken, want het betreft gewoon een meer algemene zaak die ik graag wilde aankaarten”, verklaart hij.

“Het is bovendien zeker niet alleen aan mij op te bepalen welke kant we opgaan wat de banden betreft”, beklemtoont Schumacher, die tot slot aangeeft dat hij het hier ook graag verder over wil hebben met de bandenmonopolist Pirelli.