De eerste tekenen van de herstructurering bij Mercedes beginnen duidelijk te worden. Volgens Michael Schumacher gaat het team zich aan Ferrari proberen te spiegelen.

De eerste openbare zet tijdens de reorganisatievan de Duitse renstal, is het promoveren van race-engineer Andy Shovlin naar de nieuw in het leven geroepen functie van 'chief driver engineer'.

Als race-engineer had Shovlin nog de taak om Schumacher tijdens de Grand Prix-weekends vanuit de garage of vanaf de pitmuur bij te staan bij het afstellen van zijn auto en de communicatie met zijn andere monteurs en het team. Als 'chief driver engineer' krijgt Shovlin echter de verantwoordelijkheid over de auto van zowel Schumacher als die van zijn teamgenoot Nico Rosberg, en moet hij er vooral voor zorgen dat de coureurs en hun technische staf goed kunnen functioneren.

Volgens Schumacher ontstaat er door deze wijziging een soortgelijke teamstructuur als bij Ferrari, waar Chris Dyer eenzelfde functie heeft als Shovlin. "Ook daar is er één iemand die voor beide coureurs verantwoordelijk is", bevestigt Schumacher tegenover het Finse Turun Sanomat. "We zijn bezig om het team op dezelfde leest te schoeien als Ferrari."

Schumacher, die door de promotie van Shovlin een nieuwe race-engineer krijgt in de vorm van de van Renault afkomstige Mark Slade, denkt dat Mercedes klaar is om volgend jaar een stapje vooruit te doen: "Onze technische achterstand ten opzichte van de topteams is kleiner geworden, maar het is nog niet genoeg."

"Ik denk dat ik volgend jaar in een aantal races om het podium kan gaan strijden. Aan de titel denken is volgend jaar echter nog niet mogelijk, daarvoor is 2011 nog een jaartje te vroeg."