De nieuwe regels voor 2019 zullen het veld nog verder uit elkaar trekken, denkt Haas teambaas Guenther Steiner. Hoewel dat juist ingaat tegen het doel van de nieuwe regels, is het heel logisch verklaarbaar volgens Steiner.

Het gat tussen de drie topteams (Mercedes, Ferrari en Red Bull) en de rest van het veld is de afgelopen twee seizoenen steeds groter geworden. Ter illustratie: in de gehele jaargangen 2017 en 2018 stond er slechts tweemaal een coureur die niet voor één van de drie topteam rijdt op het podium. Daarom voert de FIA voor 2019 een aantal technische maatregelen in om het veld dichter bij elkaar te brengen. Zo wordt de voorvleugel simpeler en breder, samen met andere aerodynamische aanpassingen.

Guenther Steiner denkt dat de aanpassingen juist een averechts effect hebben en dat het gat alleen maar groter wordt. “Het risico dat Mercedes en Ferrari juist een nog grotere voorsprong krijgen is altijd aanwezig”, zegt Steiner tegen Racefans. “Met zo’n groot verschil zou het ook niet anders moeten zijn, want er werken zoveel goede mensen met veel betere uitrusting. Ze móeten het ook wel beter doen dan de andere teams, want anders doen ze wat fout. In het begin wordt het gat dus alleen maar groter, omdat zij zoveel beter zijn.”

Steiner deelt zijn voorspelling met die van Red Bull teambaas Christian Horner. “Het is onvermijdelijk dat sommige teams er goed op inspelen en andere teams niet”, zegt Horner tegen Crash. Hij voegt daar nog een oplossing aan toe: “De beste manier om de grid close bij elkaar te brengen, is om stabiele regels te hebben, want dat betekent dat de teams dichter bij elkaar komen.” Aangezien de regels voor 2019 al vast staan, is de visie van Horner er eentje voor op de lange termijn.

© Sutton images.