Haas-teambaas Günther Steiner denkt dat rivalen als Force India en McLaren zich vooral druk maken om de legaliteit van Haas’ VF-18 omdat deze teams hun zaakjes zelf niet goed voor elkaar hebben.

Dat is ten overstaan van de BBC Steiners reactie op de verdenkingen van Force India en McLaren dat de samenwerking tussen Haas en technische partner Ferrari verdergaat dan conform het reglement is toegestaan. “De aanval is de beste verdediging om je eigen incompetentie te rechtvaardigen” countert Steiner.

De Haas-teambaas doelt daarmee op het feit dat McLaren en Force India met meer budget werken en over meer personeel en middelen beschikken dan de Amerikaanse renstal. “Als een team met meer dan twee keer zoveel budget achter ons rondrijdt, gaat zo’n teameigenaar natuurlijk ook vragen stellen”, weet Steiner.

Haas-teambaas Steiner.

“Ze zien spoken”, zegt de Italiaan verder over de verdachtmakingen van McLaren en Force India dat de Haas wel erg op de bolides van de Scuderia lijkt. Volgens Steiner hebben de 2018-Haas en 2017-Ferrari een hele andere wielbasis en -ophanging, al erkent hij dat de wielbasis en -ophanging wél identiek zijn aan die van de 2018-Ferrari. Dat is volgens Steiner echter ‘een logisch gevolg’ van de samenwerking tussen de twee teams.

Zoals bekend koopt Haas al wat mag en mogelijk is in bij Ferrari, maar moet het de aerodynamica van haar bolide voor eigen rekening nemen. Haas ontwerpt de auto ook zelf, maar doet dit wel in de Ferrari-windtunnel en laat het chassis vervolgens construeren door Dallara.

Namens de regelgever FIA laat wedstrijdleider Charlie Whiting de BBC weten geen zorgen te hebben over de relatie tussen Haas en Ferrari. “We weten precies wat zich tussen die teams afspeelt en het is compleet legaal. Vorig jaar heeft er een team zorgen geuit, maar we zien momenteel niets wat ons zorgen baart.”