“Hoe kan een team dat pas een paar jaar meedoet zo’n goede auto ontwerpen? Magie? Als dat het is, wil ik het toverstokje ook graag hebben…”, citeert Autosport Szafnauer, die denkt dat de FIA als regelgever ook moet kijken of alle aerodynamische concepten van de VF-18 wel echt uit Haas’ eigen koker komen. “Misschien is het wel allemaal hun eigen ontwerp, maar het is gewoon verdacht. Hoe kun je zo snel en zonder de juiste mensen en middelen over zulke kennis beschikken?”, vraagt hij zich hardop af. McLaren-directeur Brown benadrukt nergens bewijs van te hebben, maar kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de huidige Haas erg op de Ferrari van 2017 lijkt. Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley verklaart tegenover Auto, Motor und Sport zelfs dat “Haas gewoon met de Ferrari van vorig jaar rijdt”, al zegt Force India’s technisch directeur Andrew Green zelfs elementen van de 2018-Ferrari op Haas’ VF-18 te zien. “Je kunt mij ook niet wijsmaken dat ze niet samenwerken om zich sneller te ontwikkelen en problemen op te lossen.” Eerdere onvrede
Het is niet de eerste keer dat de samenwerking tussen Haas en Ferrari met argusogen door andere teams wordt bekeken. Eind 2015, nog voor Haas in de Formule 1 debuteerde, vroeg Mercedes de FIA de regels omtrent een samenwerking tussen teams onderling of derden te verduidelijken. Deze werden vervolgens ook verder gespecificeerd. Toen ging het vooral om windtunneluren, aerodynamisch testwerk en het uitwisselen van personeel. Nu lijkt het ook in grote mate om het aerodynamische ontwerp van de Haas-bolide te gaan.