Alsof het een herhaling was zette Romain Grosjean – zij het bij een andere bocht – zijn Haas aan de kant, twee rondjes nadat teamgenoot Kevin Magnussen dat ook al deed. De reden was hetzelfde: een los wiel, veroorzaakt door menselijk falen of problemen met de wheel guns. Het kostte Haas tienduizend euro boete en op papier 22 WK-punten.

De boete zal Haas echter minder pijn doen dan het puntverlies. Vierde en vijfde reden Magnussen en Grosjean, in die volgorde, namelijk voor ze hun uiteindelijk desastreuze pitstops maakten: goed genoeg voor 22 punten, als ze daadwerkelijk zo waren geëindigd.

Grosjean haalt verhaal bij teambaas Günther Steiner.

“Pijnlijk, uiteraard”, verzucht Grosjean ten overstaan van het Franse Canal+. “Dit gaan we merken in de WK-eindstand.” Wat er precies mis ging? “Dat moeten we nog uitzoeken.”

De FIA heeft na een kort onderzoek, voor de vorm, al wel uitgemaakt dat beide Haas-bolides ‘in onveilige toestand’ terug de baan op werden gestuurd na hun stops, waar uiteraard een straf voor staat.

Het vergrijp kost Haas € 5000,- per auto, oftewel € 10.000,- in totaal. Dat is ook nog eens inclusief verzachtende omstandigheden: Haas sommeerde Magnussen en Grosjean gelijk te stoppen, wat ze ook zo snel mogelijk deden.

Grosjean ging na zijn uitvallen zijn monteurs langs om ze op te beuren en troosten. “Als dit een menselijke fout was, dan is het niet anders. Fouten maken ís menselijk. Was het iets mechanisch, dan zullen we dat veranderen.”

Grosjeans Haas wordt weggetakeld.