Toro Rosso-teambaas Franz Tost verwacht dat het ‘strategisch’ incasseren van gridstraffen voor motorwissels dit seizoen nog wel ter sprake komt met motorleverancier Honda.

Dat komt dan niet door zorgen om de betrouwbaarheid van de Japanse V6, want hoewel Honda drie zeer problematische seizoenen achter de rug heeft met McLaren en in 2017 grossierde in gridstraffen, legde Toro Rosso met de Honda’s achterin tijdens de wintertests na Mercedes en Ferrari de meeste kilometers af.

Dat Tost dan toch denkt het met Honda over motorwissels te moeten hebben, komt door de nieuwe motorregels die het aantal per coureur te gebruiken motorexemplaren dit jaar van vier naar drie terugbrengen, terwijl er één race extra op de kalender staat. “Er zal dus een punt komen waarop het beter is voor een nieuwe motor te gaan in plaats van door te rijden met een exemplaar dat er al drie- of vierduizend kilometer op heeft zitten, zeker omdat je na één- of tweehonderd kilometer al performance verliest”, vertelt Tost Autosport.

De samenwerking met Honda bevalt Toro Rosso vooralsnog goed.

“We moeten dus maar zien, maar ik kan je nu al wel vertellen dat dit ter sprake zal komen, ook al weet ik nu nog niet wanneer”, zegt Tost, die de nieuwe motorregels ‘waanzin’ noemt. Waar een motorexemplaar vorig jaar – met twintig races op de kalender – gemiddeld vijf Grands Prix mee moest gaan, is dat dit jaar met drie exemplaren voor 21 races opgelopen naar gemiddeld zeven Grands Prix per motor.

Motorfabrikanten dienen voor het introduceren van grotere updates tevens een nieuw motorexemplaar te introduceren, wat betekent dat het doorvoeren van verbeteringen ook beperkt wordt door de nieuwe regels. Rivaal Renault heeft om die reden ook al aan te geven na te denken over het ‘strategisch’ gebruiken van gridstraffen.