In navolging van het succesvolle weekend in Japan hoopt Lotus in Zuid-Korea op dezelfde voet verder te gaan.

Lotus deelde in Suzuka een gevoelige tik uit aan Virgin door beslag de leggen op de twaalfde plaats. Door dit resultaat staat Lotus een stuk steviger op de tiende plaats in het constructeurskampioenschap, wat het team aan het eind van het jaar een behoorlijk aantal miljoenen oplevert.

Als Virgin mede-nieuwkomer Lotus nog voorbij wil steken, moet het in de resterende drie races een elfde plaats binnen zien te halen, wat een lastige opgave lijkt. Lotus-rijder Heikki Kovalainen durft dan ook wel een kleine steek uit te delen: "Suzuka was een echte boost voor ons. Wij hebben onze auto namelijk sinds Silvestone niet meer geüpdate, terwijl Virgin wel regelmatig met doorontwikkelingen komt. Dat we ze in Japan zo ver voor zijn gebleven, is dan ook geweldig."

Met de wind uit Suzuka nog in zijn rug vertrekt Kovalainen vanzelfsprekend vol vertrouwen richting Zuid-Korea. "Ik heb er veel zin in", zegt de Fin. "Het is allemaal nieuw voor ons, dus we zullen de eerste ronden vooral bezig zijn met het verkennen van de baan en daarna pas aan de set-up gaan werken."

Toch maakt Kovalainen zich niet teveel zorgen. "Ik heb nieuwe circuits meestal vrij snel onder de knie. Het Korea International Circuit is bovendien vrij typisch voor een nieuw circuit. Er zijn veel rechte stukken die gevolgd worden door langzame bochten, terwijl er ook nog wat krappere en snellere bochten zijn. Ik denk dat onze bolide het er prima gaat doen en we op eenzelfde niveau kunnen presteren als in Japan."

Ook Jarno Trulli benadrukt in zijn vooruitblik dat hij de baan nog uit zijn hoofd moet leren, maar in tegenstelling tot veel van zijn collega's pakt hij het wat anders aan. "Ik weet dat veel coureurs simulators of zelfs computerspelletjes gebruiken om een baan te leren kennen. Zelf geef ik er echter de voorkeur aan op de donderdag voor de race een aantal rondjes over het circuit te rennen."

"Dankzij het hardlopen krijg ik een goed beeld van waar ik moet remmen en insturen. Als ik dan achter het stuur kruip, hoef ik niet veel meer te wennen en weet ik na een paar ronden precies waar ik moet pushen."