De demonstratie van Lewis Hamilton op de landingsbaan van Schiphol krijgt een staartje. Met name KLM is verbolgen over de actie van sponsor Vodafone.

Het telecombedrijf nodigde Hamilton uit om te racen tegen een virtuele Facebook-auto. De Brit moest de tijd verslaan, dat het netwerk van Vodafone nodig had om 28.800 profielfoto’s via Facebook te uploaden. De telecomaanbieder wilde op deze manier de snelheid van haar mobiele netwerk aantonen.

De Telegraaf meldt dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat een onderzoek is gestart, nadat van verschillende kanten klachten waren binnengekomen over de race op de Oostbaan, die voor veel piloten als een verrassing kwam.

Vooral KLM is woedend over de stunt, dat volgens de maatschappij het vliegverkeer in gevaar had kunnen brengen. “Het is de vraag of dit soort zaken op een luchthaven thuishoort en wat de impact is. We willen hierover snel een gesprek met Schiphol”, aldus een woordvoerster van de inspectie in de ‘krant van wakker Nederland’. Volgens KLM is Schiphol ’geen pretpark’ en had de race nooit op de landingsbaan gehouden mogen worden.