Pirelli geeft elk team een extra setje banden voor de eerste twee vrije trainingen in Austin. Het Formule 1-veld kan op die manier de extra meters maken die het nodig heeft bij het leren van het nieuwe circuit.

Ook Pirelli kan op deze manier meer leren over Circuit of the America’s. “Het is een van de drie circuits die in de Formule 1 nieuw voor ons is. Aangezien we al op Bahrein hadden getest en op Hockenheim ervaring hadden met GP3-rubber, is dit de grootste uitdaging van het jaar voor ons”, meent Paul Hembery, de motorsportchef van de Italiaanse fabrikant.

“We zijn er echter aan gewend om in situaties terecht te komen die volkomen nieuw voor ons zijn. Vorig jaar was het merendeel van de circuits volkomen nieuw voor ons. We nemen de harde en zachte compounds mee naar Austin omdat we verwachten dat dit een veeleisend circuit is. Dit voorspellen we op basis van een analyse van het asfalt en een simulatie.”

Pirelli neemt geen stomme risico’s, stelt Hembery. “Natuurlijk zijn we wat voorzichtiger als het om nieuwe parcours’ gaat. In Abu Dhabi namen we ook geen risico’s en dat was een van de meest spectaculaire races van het jaar. Wij vinden het fantastisch om in de Verenigde Staten te racen aangezien het een enorm belangrijke markt voor ons is.”