Vanaf heden mag alles wat de teams en coureurs tijdens de race over de boordradio tegen elkaar zeggen worden uitgezonden en wordt de zelfcensuur aan banden gelegd.

Het Duitse auto motor und sport meldt dat al het radioverkeer van en naar de pitmuur en de auto's – zolang deze rondrijden – voortaan mag worden uitgezonden.

Tot op heden hadden de teams nog de beschikking over een speciale knop om bepaalde boodschappen te censureren en zo te voorkomen dat deze werden uitgezonden, maar dat is nu niet meer mogelijk. Een kleine kanttekening is wel dat de gesprekken die gevoerd worden als een auto in de pitbox geparkeerd staat niet worden vrijgegeven, omdat er in die situatie vaak gevoelige technische details worden besproken.

Dat de radiocommunicatie voortaan openbaar is, komt volgens auto motor und sport doordat de FIA een beroep heeft gedaan op het sportreglement. Hierin staat namelijk dat het radioverkeer voor zowel de wedstrijdleiding als het publiek openbaar moet zijn in het belang van de transparantie van de sport.

De FOM, de commerciële uitbater van de Formule 1, bepaalt uiteindelijk welke radioboodschappen de kijker tijdens de race te horen krijgt. Deze boodschappen zullen in ieder geval met een vertraging bij de kijker terecht komen, want soms worden er ongepaste dingen over de radio gezegd of wordt er gevloekt, hetgeen men er liever eerst uitknipt voordat het de hele wereld overgaat.

Volgens Mercedes-teambaas Ross Brawn zal het overigens niet lang duren voordat de teams zijn ingespeeld op het feit dat iedereen meeluistert. Hij verwacht dat veel renstallen voortaan in code met hun coureurs gaan spreken, waardoor het publiek en de concurrentie er alsnog niet achter komen wat er exact speelt.