Teams verdeeld over nieuw motorreglement
Er is onenigheid tussen F1-teams over het nieuwe motorreglement. De kleinere teams lijken tevreden te zijn, terwijl teams als Ferrari en Mercedes er niets in zien.
Het F1-veld rijdt tot en met 2012 met de huidige V8-motoren. Daarna gaat het roer radicaal om. De achtcilinders verdwijnen naar het museum en worden vervangen door 1,6-litermotoren met maar vier cilinders. Het verschil in kracht met de huidige V8 moet worden gecompenseerd door het gebruik van turbo's en meerdere regeneratiesystemen van kinetische energie.
Ferrari-president Luca di Montezemolo noemde het nieuwe motorreglement zielig. “Viercilindermotoren horen niet thuis in de Formule 1”, vertelde hij maandag tegenover auto motor und sport. “Wij bouwen ze niet voor onze straatauto’s en het klinkt ook een beetje zielig voor de topklasse van de autosport. Waarom kunnen we geen V6 met turbo ontwikkelen? We moeten lage kosten niet in de war halen met goedkope dingen.”
De baas van Team Lotus, Tony Fernandes, kan zich niet vinden in de woorden van Di Montezemolo. De Maleisiër ziet het nieuwe motorreglement als dé uitkomst om weer het verlengstuk van de straatautobranche te worden.
“Onze sport wordt op deze manier weer relevant omdat bijna iedereen een 1,6-liter motor heeft”, stelt Fernandes tegenover Autosport. “De kosten gaan naar beneden en het geld gaat nu niet alleen meer naar het zo snel mogelijk maken van de auto. Ik vind het fantastisch. Het is een enorme stap vooruit.”
“Ik ben heel blij met dit nieuws”, vervolgt hij. “De Formule 1 wordt weer relevant aan de ontwikkeling van straatauto’s maar ook, en dat is veel belangrijker, is het beter voor het milieu. Ik heb het altijd al gezegd: wij hebben de beschikking over de slimste ingenieurs en wetenschappers. Het zou geweldig zijn als die hun hersens in kunnen zetten voor een beter milieu.”
Dat de motoren vanaf 2013 meer gelijkenissen vertonen met die in het verkeer is voor Fernandes echter nog niet genoeg. “Ik hoop dat we nu de velgen en banden net zo groot maken als die van straatwagens. Hierdoor kunnen de bandenproducenten leren van de dingen die ze in de F1 hebben geleerd. Ook kan die informatie worden gebruikt voor 1,6-liter motoren van bijvoorbeeld Renault, Toyota en Hyundai.”
Di Montezemolo kijkt nog niet verder dan 2013. Hij wil de komst van de viercilinder motoren zo lang mogelijk tegenhouden. “Als de kans er is om de komst van de viercilinders tegen te houden zal ik er absoluut werk van maken. We moeten een eenheid zien te creëren.”
Hij hoopt steun te vinden bij rivaal Mercedes GP. Norbert Haug staat namelijk ook niet te popelen om de komst van de nieuwe soort motor. “Het zou beter zijn als we langer met de V8 blijven rijden omdat het een goedkoop type motor is.”
Volgens de bestuursvoorzitter van Cosworth, Mark Gallagher, hoeft de ontwikkeling van de nieuwe motor echter ‘maar’ 30 miljoen euro te kosten. Ter vergelijkenis: Renault investeerde in 2006 een kleine 60 miljoen euro in de ontwikkeling van diens V8-motor.