De kans dat er in de Formule 1 vanaf 2017 weer bijgetankt mag worden, is klein. De teams verklaarden zich donderdag in Canada unaniem tegen plannen voor de herinvoering van tankstops.

Het voornemen om bijtanken weer toe te staan, kwam uit de koker van de F1 Strategy Group, die het drie weken geleden presenteerde als onderdeel van een pakket maatregelen om de Formule 1 spectaculairder te maken.

Maar in Montreal bleek donderdag volgens motorsport.com op een geïmproviseerde vergadering van de zogenaamde Sporting Working Committee, een orgaan dat zich bezig houdt met de Formule 1-regelgeving, dat de teambazen het collectief oneens zijn met de terugkeer van de tankstops.

Slecht voor de show

Het grootse argument tegen het bijtanken is niet dat het te duur of te onveilig zou zijn, maar vooral dat het slecht zou zijn voor de show. Dat wezen de gegevens uit van diverse experts in dienst van de teams, die de gevolgen van herinvoering hebben onderzocht. Het seizoen 2010, waarin tanken voor het eerst was verboden, was veelzeggend: er werd twee keer zoveel op de baan ingehaald als in 2009.

Ook de kwalificatie zou volgens de experts te lijden hebben onder de legalisering van de tankstops. De coureurs zouden dan, zoals voorheen, hun kwalificatierondes moeten rijden met de hoeveelheid brandstof waarmee ze de race beginnen, zodat de startgrid niet meer puur gebaseerd zou zijn op wie de snelste auto heeft.

Volgens motorsport stapt FIA-raceleider Charlie Whiting met het oordeel van de teams naar de F1 Strategy Group. Omdat alle teams tegen de herinvoering zijn, kan dat gezelschap waarschijnlijk niet anders dan het voorstel naar de prullenbak verwijzen.