De plannen voor een rentree van tankstops in de Formule 1 zijn opnieuw van tafel. Autosport meldt dat de Strategy Group en de F1 Commission het er over eens zijn dat het geen goed idee is bijtanken weer toe te staan.

Volgens Autosport zijn de kosten die tankstops tijdens de race met zich mee brengen de reden voor de afwijzing. Volgens Pat Symonds kost het alleen al ruim 230 duizend euro om de tankinstallatie mee te brengen naar de circuits. “Daarnaast zou je in het eerste jaar tot 330 duizend euro kwijt zijn om de tankapparatuur aan te schaffen en te onderhouden, en dat is nog zonder het salaris van de persoon die ervoor verantwoordelijk is”, aldus de Williams-techneut.

FIA-president Jean Todt plaatste het voorstel voor de terugkeer van tankstops op de agenda van de vergadering van de Strategy Group en de F1 Commission afgelopen week in Genève. De Fransman verklaarde dat de kosten geen probleem zouden zijn, omdat de tankinstallatie de teams slechts 50 duizend euro per jaar zou kosten.

Todt zei voorafgaand aan de vergadering zelf een groot voorstander te zijn van een herinvoering van tankstops. Een eerdere poging daartoe, in mei vorig jaar, was gestuit op verzet van de teams.

Strategieën
Volgens Williams-kopstuk Symonds hebben tankstops ook een negatieve uitwerking op de races. Teams kunnen pitstopstrategieën die zoals nu gebaseerd zijn op bandenslijtage kunnen tijdens de race nog aanpassen. “Maar als je van tevoren hebt bepaald dat je in ronde 24 moet tanken, kan je daar simpelweg niet van afwijken. Toen we het bijtanken afschaften, werden de races beter”, zegt Symonds.

Ook Williams-teambaas Claire Williams ziet het bijtanken liever niet terugkomen. “De motorfabrikanten hebben net honderden miljoenen uitgegeven aan hybride motoren. Die zuinigheidsboodschap spreek je volledig tegen als je de Formule 1 vervolgens een benzineslurpende sport doet lijken door tanken weer toe te staan. Ik ben er erg op tegen.”