Vanaf het seizoen 2017 is het in de Formule 1 weer toegestaan om tijdens de race bij te tanken. Dat is één van de beslissingen die de F1 Strategy Group deze week tijdens de vergadering in Londen heeft genomen.

Automobielfederatie FIA maakte het nieuws vrijdag bekend. In 2009 mochten de coureurs voor het laatst bijtanken. Er blijft in 2017 wel een maximumhoeveelheid brandstof per race van kracht, zoals nu ook al het geval is.

De beslissing om tankstops weer in te voeren maakt onderdeel uit van een groter pakket veranderingen waarmee de Strategy Group, bestaande uit onder meer Formule 1-baas Bernie Ecclestone, FIA-president Jean Todt en de teambazen van Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams, McLaren en Force India, heeft ingestemd.

Zo is het de bedoeling dat vanaf 2017 het toerental van de motoren wordt opgevoerd. De krachtbronnen leveren daardoor meer pk’s, en gaan meer herrie produceren. De huidige hybride 1.6-liter V6-turbo-motorformule blijft gewoon van kracht, volgens de FIA vooral omdat het gezien de grote investeringen van de motorfabrikanten in de krachtbronnen belangrijk is om voor stabiele regels te zorgen.

Het voorstel om coureurs nog dit seizoen de beschikking te geven over vijf in plaats van vier motoren, heeft de Strategy Group zoals verwacht niet goedgekeurd.

Daarnaast heeft de Strategy Group ingestemd met cosmetische en aerodynamische veranderingen die de auto’s een agressievere look geven, met een verbreding van de achterbanden en met een verlaging van het maximumgewicht.

Al vanaf volgend seizoen mogen de teams bovendien zelf kiezen welke twee bandencompounds zij meenemen naar de Grands Prix. Nu doet bandenleverancier Pirelli dat nog. De Strategy Group hoopt dat de auto’s door alle veranderingen in 2017 vijf à zes seconden sneller zijn dan nu.

Duurzaamheid

De FIA liet ook weten dat de Strategy Group hard bezig is geweest aan maatregelen om de kosten in de Formule 1 terug te dringen. Er ligt een voorstel op tafel, dat de Strategy Group-teams de komende weken gaan bespreken met de renstallen die niet in het overlegorgaan zitten.

Ook over de andere reglementswijzigingen moet nog verder worden gepraat. Voor zij definitief worden ingevoerd, moeten ze eerst nog worden beoordeeld door de F1 Commission en de World Motor Sport Council.