Volgens Autosport lijkt het erop dat de F1 Strategy Group donderdag op de vergadering in Londen tegen een verhoging van het maximaal aantal toegestane motoren heeft gestemd. De deur naar invoering van klantenchassis’ zou wel open staan.

De Strategy Group is deze week bijeen in het Londense Biggin Hill. De belangrijkste deelnemers aan de vergadering zijn Formule 1-baas Bernie Ecclestone, FIA-president Jean Todt en de teambazen van Mercedes, Red Bull, Williams, Ferrari, McLaren en Force India.

Dat het gezelschap nu waarschijnlijk geen toestemming verleent voor de inzet van vijf in plaats van vier krachtbronnen per seizoen, is een bittere pil voor Max Verstappen. De Toro Rosso-coureur heeft al het hele seizoen last van een onbetrouwbare Renault-motor en is inmiddels, net als de eveneens met Renault racende Red Bull-rijders Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat, aan zijn vierde motor toe.

Wanneer ook die motor kapot gaat en de Strategy Group het gebruik van een vijfde niet toestaat, hangt de coureurs flinke grid- en tijdstraffen boven het hoofd. Ondertussen zitten McLaren-mannen Jenson Button en Fernando ook in de gevarenzone, want zij hebben ook al de nodige problemen met hun Honda’s achter de rug.

Klantenchassis’

Autosport meldt verder dat de Strategy Group wel positief tegenover de invoering van klantenchassis’ zou staan. Bij het topoverleg werden meerdere manieren van kostenbesparing (windtunnelverbod, andere winstverdeling) besproken, maar naar verluidt werd een model waarin topteams ook chassis’ aan kleinere teams leveren interessanter bevonden.

Momenteel zouden Ferrari, Mercedes, Red Bull en McLaren de praktische uitvoering en het kostenplaatje van het plan onder de loep nemen. Formule 1-opperhoofd Ecclestone heeft in het verleden al vaker laten weten voorstander van klantenauto’s te zijn.

Naar verwachting komt de Strategy Group later op vrijdag met een officiële verklaring naar buiten.