*

Ecclestone nog steeds voorstander klantenchassis’

Vincent Sondermeijer

Vincent Sondermeijer

10 maart 2015 09:00

Ecclestone nog steeds voorstander klantenchassis’
Sutton Images

Formule 1-baas Bernie Ecclestone staat nog steeds achter zijn voorstel om klantenchassis’ toe te staan. De maatregel zou volgens de Brit een belangrijke kostenbesparing betekenen.

Ecclestone stelt voor om geïnteresseerde klantenteams voor 20 miljoen euro per jaar van twee kant-en-klare auto’s – overjarige modellen van topteams als bijvoorbeeld Mercedes of Ferrari – en Cosworth- of Renault-motoren te voorzien. Een koopje, vindt Ecclestone, want zo houden de teams veel meer geld over om hun zaak te runnen dan nu het geval is.

Dat er genoeg mensen zijn die het plan niet zien zitten en het een aanfluiting voor de Formule 1 noemen, vindt het Formule 1-opperhoofd maar raar. “Daar snap ik dus niks van”, zegt Ecclestone tegen de Daily Mail. “De vier à vijf teams die de klantenauto’s afnemen rijden, samen met de andere teams, in een nieuw te vormen teamkampioenschap, maar mogen niet meestrijden om de constructeurstitel.”

“En niemand die het zou merken”, gaat de 84-jarige miljardair verder. “Het verandert niets aan de manier waarop het publiek de races te zien krijgt. Het spektakel blijft precies hetzelfde.” De gevolgen zijn louter positief, denkt Ecclestone: in plaats dat de kleine teams moeten worstelen om rond te komen, zouden ze zelfs winst kunnen maken.

Helaas voor Ecclestone willen de grote teams niets van Ecclestones voorstel weten. “Ze zeggen dat het de sport naar beneden haalt”, legt hij uit. “Ze zien het alsof ze in een hele rijke buurt wonen, en nu het aanbod krijgen naar een achterstandsbuurt te verhuizen. Daar willen ze niks mee te maken hebben.”

Mocht Ecclestones idee op termijn doorgang vinden, dan zou dat vermoedelijk tot grote vreugde van Lotus, Sauber en Force India zijn – teams waarvan onlangs bekend werd dat Ecclestone ze 9 miljoen euro toe heeft gestopt, om ze te helpen hun betalingsverplichtingen te voldoen. De rijke Brit zag namelijk even een doemscenario voor zich waarin in Melbourne slechts twaalf auto’s op de grid zouden staan, maar met de terugkeer van Manor rijden er komende zondag ‘gewoon’ twintig Formule 1-wagens door de Australische stad.