Mediadagen mogen niet langer worden gebruikt om nieuwe onderdelen uit te proberen. Daarover hebben de teams overeenstemming bereikt.

Enkele teams wisten dit jaar het testverbod op slinkse wijze te omzeilen, door op zogeheten mediadagen nieuwe onderdelen op de auto te monteren. Mercedes testte zo een nieuwe motorkap en Ferrari probeerde op deze manier de nieuwe achterzijde uit.

Dit leidde tot ongenoegen van de concurrentie, omdat de mediadagen uitsluitend bedoeld zijn voor promotionele doeleinden, zoals het opnemen van commercials. Om herhaling te voorkomen, zijn de regels nu aangescherpt.

Met onmiddellijke ingang is het teams verboden om tijdens mediadagen gebruik te maken van onderdelen die nog niet tijdens een race zijn ingezet. FOTA-voorzitter bevestigt de aanpassing van het reglement tegenover Autosport.

“Mijns inziens waren de regels al duidelijk, maar anderen dachten daar anders over”, aldus de McLaren-teambaas. “Er is nu geen twijfel meer over mogelijk dat voor een demonstratie alleen onderdelen gebruikt mogen worden, waarmee ook tijdens races is gereden.”