Titelkandidaten twijfelen of ze nieuwe onderdelen vanuit hun hoofdkwartieren op het laatste moment meenemen naar India. Ferrari en McLaren vrezen de bureaucratische rompslomp bij de Indiase luchthavens.

Vaak vliegen teams in de slotfase van het seizoen op het laatste moment onderdelen in die net zijn geproduceerd in hun fabrieken. Doorgaans is dat geen probleem, maar Ferrari en McLaren verwachten problemen te krijgen met de Indiase douane, dat erg traag te werk gaat.

“Die douane vormt een probleem, ja”, zegt Massimo Rivola, sportief directeur bij Ferrari, tegen Autosport. “Wij werken voluit zodat we niet een extra vracht naar India hoeven te brengen. Het risico is te groot dat die onderdelen dan te laat op het circuit komen. Ook is het onzeker of je de onderdelen dan meekrijgt naar de volgende race, mocht je wel de nieuwste onderdelen langs de douane krijgen. Er zijn risico’s aan deze gok verbonden.”

McLaren streeft er ook naar om geen extra vracht naar India te hoeven brengen. Paddy Lowe, de technisch directeur van het team, hoopt dat McLaren alle nieuwe onderdelen vanuit Korea naar India kan meenemen. De vracht is dan onderdeel van de officiële Formule 1-transport.

“Wat dat betreft is India de ongemakkelijkste race van het jaar. Je moet er echt voor gaan zitten om te begrijpen hoe de importdocumenten in India zijn geregeld. In principe moeten al je goederen vanuit Zuid-Korea naar India worden gevlogen. Het wordt erg lastig om onderdelen vanuit Woking daaraan toe te voegen.”