Toro Rosso’s motorleverancier Honda heeft dit weekend in Sotsji een nieuwe power unit geïntroduceerd, maar na deze op vrijdag gebruikt te hebben, gaat Toro Rosso de rest van het weekend met de oude specificatie verder.

Dat heeft niks met de betrouwbaarheid te maken, benadrukt Honda, maar met de afstelling van de motor. Na de tweede vrijdagtraining heeft Honda namelijk gezien dat het nog niet helemaal goed zit met de calibratie van de hybride V6-turbokrachtbron en de manier waarop deze op het chassis is afgestemd.

Voor Toro Rosso-coureurs Pierre Gasly en Brendon Hartley is het jammer dat ze het nu met de vorige motorspecificatie moeten doen, want de twee waren na de vrijdagtrainingen behoorlijk enthousiast over de nieuwe motor. “We zagen echt meer performance“, verklaarde Hartley, met Gasly die de nieuwe motor een ‘hele positieve ontwikkeling’ noemde.

Met het teruggaan naar de vorige motorspecificatie hangt Honda ook gelijk enkele nieuwe motorcomponenten achterin Hartley’s Toro Rosso. Dit betekent dat hij op additionele gridstraffen kan rekenen. Of dit bij Gasly ook het geval is, is op het moment niet bekend.