Brendon Hartley’s jarenlange ervaring in het World Endurance Championship geeft hem volgens Toro Rosso een unieke kijk op zaken als het sparen van banden en brandstof en gebruiken van hybride-energie.

In het huidige hybride-tijdperk zijn dat allemaal belangrijke punten, en hoewel Hartley’s ervaring uit het WEC “niet direct overdraagbaar is”, zoals technisch directeur James Key het tegenover Autosport omschrijft, denkt hij wel dat dit de Nieuw-Zeelander er een frisse en unieke blik op geeft.

Hartley reed zes jaar in het WEC. Van 2014 tot en met 2017 zat hij bij Porsche en won twee WEC-titels en één keer de 24 Uur van Le Mans.

“De techniek in de Formule 1 en het WEC is namelijk te verschillend, dus ik heb het dan meer over het proces en hoe je er naar kijkt”, vervolgt Key. “Hij biedt dus zeker waardevolle inzichten in dit soort zaken”, zegt Key over Hartley. “Het is input die we niet zouden hebben gehad als we een ‘gewone’ coureur hadden gehad die alleen maar in éénzitters heeft gereden en er op de ‘standaard’ manier naar kijkt.”

Volgens de technisch directeur heeft Toro Rosso er als team veel aan, maar motorleverancier Honda natuurlijk ook. Hartley’s teamgenoot Pierre Gasly heeft op dat vlak ook iets unieks te bieden: hij racete in 2017 met Honda in de Japanse Super Formula en heeft eerder al aangegeven dat zijn ervaringen daar hem helpen in de communicatie en het werken met Toro Rosso’s nieuwe motorleverancier.