Red Bull is – zoals het al had aangekondigd – officieel in beroep gegaan tegen de diskwalificatie van Daniel Ricciardo na afloop van de Grand Prix van Australië. De hoorzitting over de zaak zal op 14 april plaatsvinden.

Ricciardo kwam in Australië als tweede over de finish, maar werd enkele uren na afloop van de race uit de uitslag geschrapt omdat er discrepanties waren met de brandstoftoevoer van zijn Red Bull RB10.

Conform het nieuwe technische reglement mag de brandstoftoevoer naar de motor – een Renault V6 in het geval van Red Bull – niet meer dan honderd kilo per uur zijn, maar bij de bolide van Ricciardo werd die limiet volgens de FIA ‘consistent overschreden’ tijdens de race.

Direct nadat het hoge woord eruit was en Ricciardo uit de uitslag was gehaald, liet Red Bull al weten protest te willen aantekenen. Dit omdat de sensoren die de brandstoftoevoer moeten meten – waar Red Bull eerder in het raceweekend al problemen mee had gehad – volgens het team niet betrouwbaar zijn en er niks illegaals was aan Ricciardo’s auto.

Red Bull had vervolgens vier dagen de tijd officieel een beroep in te dienen en dat heeft het team inmiddels ook gedaan, meldt een woordvoerder van de FIA aan onder meer Auto, Motor und Sport en Autosport.

Update – 22 april: De FIA heeft aangegeven de zaak op 14 april te behandelen. Zowel Red Bull als de wedstrijdleiding moet haar zaak dan maken voor het hof van beroep van de FIA, waarop dat vervolgens uitspraak zal doen.

Het Britse Autosport haalt nog een interessant punt aan betreffende de datum van de beroepsbehandeling. Aangezien deze pas na de Grands Prix van Maleisië en Bahrein plaatsvindt, moet Red Bull tijdens die races ofwel met de FIA-sensoren rijden die het niet vertrouwt, of met de eigen waarneemapparatuur die voor de diskwalificatie in Australië heeft gezorgd.