Marussia voerde vandaag een directe test uit om te zien of haar aerodynamische updates werken: Jules Bianchi kreeg ze in VT1 op zijn auto geschroefd terwijl Max Chilton het zonder updates moest stellen.

En de cijfers liegen niet, zoals dat dan heet: Bianchi was in de ochtendtraining bijna een seconde sneller, hetgeen voor vreugde zorgt bij de Russisch-Engelse renstal: “We hebben gezien dat de upgrades goed werken”, concludeert teambaas John Booth, die bijval krijgt van testvoorwerp Bianchi: “Ik denk dat we een goede eerste stap hebben gezet met deze doorontwikkelingen”, stelt hij.

“Natuurlijk werkt niet alles gelijk de eerste keer perfect, dus we hebben nog meer werk te doen, maar het is evident dat we de teams voor ons dichter genaderd zijn en Caterham ondertussen verder achter ons hebben gelaten”, zegt Bianchi met een oog op de tijdenlijst.

Uiteraard is het niet zo dat Marussia ineens een seconde heeft gevonden, maar toen Chilton in VT2 eveneens met de updates reed, was de marge tussen de Marussia-rijders nog altijd acht tienden, wat op een winst van twee tienden lijkt te duiden.

Wat het evalueren van de updates aan de hand van de tijdenlijst echter lastig maakt, is juist de ‘factor’ Chilton. De Brit geeft immers regelmatig enkele tienden prijs op zijn teamgenoot en zijn voorsprong op de snelste Caterham was – ongeacht of hij met of zonder updates reed – twee tienden.

Simpele rekensommen van buitenstaanders over de tijdwinst van de upgrades, gaan dus niet op, al moet gezegd worden dat Chilton – ter zijn verdediging – in de middag de nodige issues had: “Ik had in het begin last van een motorprobleem en hierdoor was de hele sessie een lastig verhaal voor me, net zoals het de hele dag eigenlijk niet geweldig ging”, aldus de coureur die VT2 afsloot in het grind.