McLaren heeft besloten het ontwerp van de MP4-26 aan te passen en de oorspronkelijke uitlaatinstallatie te vereenvoudigen: “Het moet ons een seconde opleveren.”

McLaren koos er met de MP4-26 voor een andere weg in te slaan met de constructie van de uitlaten. Het team had naar eigen zeggen namelijk een 'radicale oplossing' gevonden om het verdwijnen van de dubbele diffusor op te vangen.

De renstal uit Woking had er naar verluidt voor gekozen om naast een conventionele uitlaatconstructie ook nog een extra set uitlaten te gebruiken die (min of meer zoals bij Renault) uitlaatgassen verder vooraan de bolide uitstoten.

Hoewel McLaren niet voor een uitlaat in de sidepod koos zoals Renault, opteerde het wel voor een concept waarbij de vrijgekomen lucht op een vergelijkbare wijze via de vloer van de bolide naar de achterkant geleid zou moeten worden.

Met de wintertests inmiddels achter de rug kan de renstal echter niet anders dan concluderen dat haar gevonden oplossing niet naar behoren werkt: "Veel teams hebben dit jaar iets nieuws gedaan met de uitlaten en wij hadden ook een vrij extreme constructie bedacht, maar helaas leverde dit ons niet op wat we verwacht hadden", verklaart teambaas Martin Whitmarsh aan Autosport.

"We hebben nu voor een simpeler ontwerp gekozen", bevestigt Whitmarsh verder. "We hebben behalve de uitlaten ook de bodem van de auto nog veranderd, alsmede een aantal andere kleine dingetjes, dus we hebben zo vlak voor de start van het seizoen eigenlijk nog best wel een drastische update uitgevoerd."

"Daar zit natuurlijk wel een zeker risico aan vast, al denk ik wel dat we nu de juiste keuze gemaakt hebben en deze veranderingen zich straks in Australië zullen uitbetalen."

"Ik was namelijk niet tevreden over de betrouwbaarheid en prestaties van de auto tijdens de wintertests, maar ik verwacht dat de auto in Melbourne nu een stuk competitiever zal zijn", vult Whitmarsh aan. "Ik hou er, ondanks dat we hopen dat deze wijzigingen ongeveer een seconde aan tijdwinst op gaan leveren, echter nog steeds rekening mee dat het een pittig weekend gaat worden."

Of die seconde genoeg gaat zijn om McLaren in een winnende positie te brengen, durft Whitmarsh namelijk niet te zeggen. De Engelsman laat echter wel blijken dat het bij McLaren ondanks de tegenvallende winter en last-minute veranderingen nog altijd niet aan strijdlust ontbreekt: "Ik voorspel niet dat we gaan winnen, maar ik wil wel duidelijk maken dat we onszelf altijd ten doel stellen om te zegevieren", besluit hij.