Hoewel Monza niet het ideale circuit is voor Max Verstappens Red Bull, voelde de auto volgens de Nederlander vandaag toch goed aan. Verstappen sluit de eerste trainingsdag tevreden af.

Het was moeilijk de RB12 goed afgesteld te krijgen op Monza, waar de bolide vanwege de zwakkere Tag Heuer-motor topsnelheid tekort komt. “Voor maximale topsnelheid rijden we met weinig downforce, maar dat maakt het lastig in de snelle bochten”, zegt Verstappen op zijn site. “We zoeken naar een goede balans tussen die twee, en ik denk dat we een goed compromis hebben gevonden.”

www.sutton-images.com Max Verstappen (NED) Red Bull Racing RB12 with halo at Formula One World Championship, Rd14, Italian Grand Prix, Practice, Monza, Italy, Friday 2 September 2016.

“Het is anders”, zei Verstappen over zijn test met de halo.

Het verschil met de snelste dagtijd van Mercedes-coureur Lewis Hamilton was niettemin behoorlijk: een volle seconde. Wel was Verstappen in beide trainingen de snelste Red Bull-coureur. ’s Morgens reed hij de achtste tijd, vijftien honderdsten voor Daniel Ricciardo. Later op de dag schoof Verstappen door naar de vijfde plek, dit keer drie tienden sneller dan de Australiër.

“Over het algemeen was het een prima dag”, concludeert Verstappen op zijn site. “De auto voelt goed aan en ook de lange runs zagen er positief uit. Nu is het aan ons de auto verder te verbeteren.”

Halo-test
Verstappen testte vandaag ook het een en ander uit: een setje experimentele Pirelli-banden, en de veelbesproken halo. De cockpitbescherming zat tijdens de eerste training kort op de Red Bull van Verstappen.

“Het is anders. Apart om daar de eerste keer mee te rijden”, zegt de Limburger over zijn kennismaking met de halo. “Het in- en uitstappen zou makkelijker moeten gaan. Er is nog ontwikkeling nodig, maar het was goed om hem uitgeprobeerd te hebben.”