Max Verstappen zat er ontspannen bij tijdens de gebruikelijke mediasessies, aan de vooravond van de Italiaanse GP. De verwachtingen voor het nummer op Monza zijn niet hoog. De tiener zal door updates aan de motor gridstraffen gaan incasseren en ergens achteraan starten. “Maar als je in de auto stapt, probeer je er natuurlijk altijd het beste uit te halen.”

Het hogesnelheidscircuit in Monza is niet gemaakt voor Red Bulls RB13, die met de onbetrouwbare krachtbron van Renault achterin simpelweg ook over te weinig vermogen beschikt. Aangezien er op het bochtige stratencircuit in Singapore over twee weken mogelijk wél iets te halen valt, neemt zowel Verstappen als collega Daniel Ricciardo straffen in Italië voor lief. “Of we ergens achteraan starten? Ik denk het wel.”

De Limburger verwacht weinig van de race, al zal die voor hem nog opwindend genoeg worden omdat hij bij voorbaat tot een inhaalslag veroordeeld is. De flop van Spa, Verstappen viel in de achtste ronde met technische problemen uit, heeft hij inmiddels achter zich gelaten. “Het enige dat ik kan doen is zo fit mogelijk zijn en alles eruit halen.” Op de betrouwbaarheid van zijn bolide heeft hij immers geen invloed. En met de verontschuldigingen die Renaults adviseur Alain Prost maakte, kan hij evenmin veel. “Ik wil geen excuses, maar dat het wordt opgelost.”

Ferme taal, die hij ook zondag na het echec voor een groot oranje leger al uitsloeg. Verstappen heeft er geen spijt van. Waarom ook? “Ik zeg gewoon wat er aan de hand is en hoe ik me voel. Dat is toch logisch?” Volgens de tiener heeft zijn werkgever alle begrip voor zijn uitlatingen. Want het draait bij hem slechts om één ding: winnen. Dat is zijn drijfveer, zeker voor de nabije toekomst. “Ik wil de snelste auto. Of die nou geel, grijs of roze is. Dat maakt me niet uit.”

De kans dat Red Bull hem volgend jaar een betrouwbare en competitieve bolide kan bezorgen, lijkt twijfelachtig. Hij hoopt het van harte, maar is argwanend. “De regels veranderen niet veel, de motoren ook niet.”