Max Verstappen mikte op pole position, maar moet zich tevreden stellen met het tweede plekje op de tweede rij. De Nederlander wordt vierde, achter de Mercedessen en teamgenoot Daniel Ricciardo.

Max Verstappen kijkt het aan het begin van de kwalificatie nog even rustig aan. Terwijl de Mercedessen zich aan kop nestelen, staan hij en zijn RB12 nog binnen. De Nederlander noteert pas een tijd op het moment dat de helft van de sessie verstreken is. Het brengt hem de tweede tijd op dat moment, achter Kimi Räikkönen, maar vóór de beide Mercedessen.

Dat hij uiteindelijk niet vast weet te houden aan die tweede tijd, komt door een superronde van teamgenoot Daniel Ricciardo. De Australiër staat ruim zeven tienden los van de rest van het veld.

In Q2 lukt het geen van beide Red Bull-coureurs om zich aan de kop te nestelen. Onderdeel van de strategie van Verstappen is echter om het tweede kwalificatiedeel af te vinken door enkel de superzachte band te gebruiken. Hij rijdt daarop de vierde tijd, achter Hamilton, Rosberg en Ricciardo.

De Nederlander klaagt tijdens zijn inlap over een gebrek aan temperatuur in de voorbanden: “Daar moeten we iets aan doen, want ik blijf ze voortdurend blokkeren.”

Max Verstappen zijn eerste run in Q3 is er niet één waar hij zelf enthousiast over is. Hij rijdt de vijfde tijd, nadat hij in zijn opwarmronde opgehouden werd en dus niet met de gewenste bandentemperaturen reed: “Stuur me dan maar wat eerder naar buiten, als ik die vrije ronde maar heb”, tipt hij zijn crew.

In zijn tweede run duldt hij geen langzaam rijdend verkeer voor zich. Hij passeert een trage Mercedes in zijn outlap, maar de ronde die volgt is weliswaar flink sneller, maar levert slechts één positie plaatswinst op. Max Verstappen wordt vierde.