Geen al te grote achterstand en geen trainingen die in de muur eindigden: Max Verstappen spreekt van best een goede eerste dag in Monaco.

Dat doet hij in de eerste plaats op zijn eigen website, Verstappen.nl: “Het was best een goede dag. We liggen niet al te ver achter en we konden de auto uit de muur houden”, zegt de coureur die derde in de eerste training was en – ondanks een schakelprobleem – zesde in de tweede.

Verstappen liep in de eerste training wel enige schade aan de vloer van de auto op bij de Zwembad-chicane, vertelt hij. “Wat er precies mis ging, weet ik niet.” De Red Bull-coureur was sowieso aan het pushen: “Want je kan het hier niet rustig aan doen, want dan sta je laatste. Iedereen is aan het pushen.”

Met zijn prima tijden én in totaal 68 ronden op zak – 32 in de eerste en 36 in de tweede training – rept Verstappen, zeven tienden achter snelste man Sebastian Vettel in VT2, afsluitend nogmaals over een goede dag. Ten overstaan van Sky Sports F1 voegt hij daar nog aan toe dat de uitslag in het algemeen (met de Toro Rosso’s bij de eerste vijf en Mercedessen in VT2 op P8 en P10) wel wat verrassend was.

De Nederlander schrijft dat mede toe aan de banden: “Het is heel belangrijk die in het goede raamwerk te krijgen. Dat is ons vandaag gelukt”, stelt hij tevreden vast.

Ricciardo was tweede in VT2, op bijna een halve tel van Vettel.

Ricciardo
Teamgenoot Daniel Ricciardo moest het met de vijfde tijd doen in de eerste training, maar stond na de lunch lange tijd bovenaan in VT2, alvorens deze sessie uiteindelijk als tweede af te sluiten.

“Het ging wel lekker, voor een donderdag hier in Monaco ben ik best tevreden. In de eerste plaats om op deze baan te rijden – want dat is super leuk – maar ook omdat we in een lekker ritme zijn gekomen”, vertelt Ricciardo Sky Sports F1.

“Er zijn nog wel wat dingen om aan te werken, natuurlijk, maar in grote lijnen zitten we er best goed bij. Het is niet zo dat we een volle seconde achterstaan, ofzo, dus dat is veelbelovend.”

Ricciardo is echter niet van plan te veel aan zijn Red Bull RB13 te laten veranderen. “Zeker op een stratencircuit, waar vertrouwen zo belangrijk is, is het beter met een auto te rijden die je goed kent. Als je de hele set-up weer omgooit, kan dat je vertrouwen kosten.”