Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel hoopt dat de Formule 1 er qua spektakel niet op achteruit gaat als de V6-motoren in 2014 hun entree maken. ‘De beleving moet behouden blijven’.

In gesprek met Autosport vertelt Vettel dat hij vindt dat de ‘beleving’ waar grote, krachtige en luide motoren voor zorgen een belangrijke bijdrage leveren aan het spektakel van de Formule 1 en dat dit in zijn ogen behouden moet worden.

“Ik weet nog dat ik in 1992 voor het eerst langs het circuit zat om de Formule 1 te zien”, herinnert Vettel zich. “Dat was tijdens een vrije training in Hockenheim, waar door de regen alleen maar installatierondjes werden gereden, maar het geluid van de naderende auto’s – wat je door de trillingen zelfs kon voelen – is de eerste herinnering die ik heb.”

Vettels eerste Formule 1-ervaring als coureur volgde dertien jaar later, toen hij in 2005 achter het stuur van een Williams met een BMW V10-motor mocht kruipen. “Ik kan me dat nog goed herinneren, net zoals ik nog weet dat we een jaar later overstapten op V8-motoren en hoe anders het voelde toen ik met zo’n motor achterin mijn tweede test afwerkte.”

“Ik hoop dat we er – nu we V6-motoren krijgen die helaas minder toeren maken – niet op achteruitgaan qua motorvermogen, net zoals ik hoop dat we ook het spektakel en de ‘beleving’ van de sport die ik in 1992 als jonge fan had, niet verliezen. Ik vind dat Formule 1-auto’s moeten ruiken, lawaaiig moeten zijn en voor een ervaring moeten zorgen die je niet meer vergeet, zoals ik dat ook niet heb gedaan.”

Rangorde
Of de introductie van de V6-motoren voor een herschikking van de pikorde gaat zorgen, durft de coureur van het afgelopen seizoen zo dominante Red Bull niet te zeggen. “Ik heb geen idee. Ieder team en iedere motorleverancier heeft waarschijnlijk wel een idee van hoe het gaat uitpakken, maar hoe het er volgend jaar in de praktijk aan toe gaat, blijft een verrassing.”

Red Bulls technisch directeur Adrian Newey waagt zich evenmin aan voorspellingen. “Er zijn grote veranderingen op komst, dus de teams staan voor een flinke uitdaging. Het is nog totaal onduidelijk welke van de drie motorleveranciers het het beste gaat doen, terwijl ook de betrouwbaarheid vermoedelijk een grote rol gaat spelen en we verder ook nog veranderingen doorvoeren aan de aerodynamica.”

“We beginnen in feite weer van voren af aan. Dat is jammer voor ons van Red Bull, want voor ons was het juist goed geweest als alles bij het oude was gebleven en er geen compleet nieuw technisch reglement was ingevoerd.”