Sebastian Vettel zal in China met het oude uitlaatsysteem op zijn auto rijden in plaats van met de nieuwe configuratie. Dat heeft technisch directeur Adrian Newey bevestigd tegenover Sky Sports.

 

In gesprek met Sky Sports vertelt Newey dat titelverdediger Vettels Red Bull RB8 tijdens het gehele raceweekend in China met het oude uitlaatsysteem uitgerust zal zijn. Dit is Neweys oorspronkelijke ontwerp en zat tijdens de introductie van de bolide en tijdens de eerste winterstests op de auto.

 

Vettels teamgenoot Mark Webber zal daarentegen met het nieuwe systeem rijden. Red Bull introduceerde deze uitlaatinstallatie pas tijdens de laatste twee dagen van de wintertests en reed er de eerste twee Grands Prix mee. Hoewel dit in theorie sneller zou moeten zijn, werkt het nog niet optimaal en bevalt het systeem Vettel niet zo goed.

 

“Sebastian is meer gelukkig met het oude uitlaatsysteem, en dat is iets wat grotendeels met zijn rijstijl te maken heeft”, zegt Newey. “Of hij het in de verdere toekomst blijft gebruiken, staat nog niet vast, maar dit weekend in ieder geval wel.”

 

Het nieuwe uitlaatsysteem – dat Webber dus gaat gebruiken – is gebaseerd op dat van Sauber en McLaren en moet het verlies van de geblazen diffusor in theorie beter moeten opvangen dan het oude systeem, dat conventioneler is.

 

In praktijk heeft Red Bull de werking van de nieuwe uitlaatconfiguratie echter nog niet weten te optimaliseren, hetgeen mede komt doordat het team er nog niet heel erg goed bekend mee is. Daarnaast kan Vettel er dus niet zo goed mee overweg, terwijl Webber juist vindt dat de RB8 beter aanvoelt met de nieuwe uitlaatinstallatie erop.