Sebastian Vettel rijdt in Bahrein toch weer gewoon met de nieuwe uitlaatinstallatie, in plaats van met het oudere systeem waarmee hij in China reed. Dat vertelt de Red Bull-coureur aan Autosport.

 

Vettel koos er in China voor om met de oude en oorspronkelijke uitlaatconfiguratie op zijn RB8 te rijden, aangezien deze beter bij zijn rijstijl past dan het nieuwe systeem, dat aan het eind van de wintertests als update werd geïntroduceerd en waarmee hij in de eerste twee Grands Prix rondreed.

 

Uit vergelijkende data van Red Bull – verkregen in China, waar Vettels teamgenoot Mark Webber wel met het nieuwe uitlaatsysteem racete – blijkt echter definitief dat deze herziene uitlaatinstallatie tijdwinst oplevert ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp, dus ook Vettel zal in Bahrein met het nieuwe systeem rijden.

 

“We hebben de nieuwere uitlaatinstallatie weer op mijn auto gezet, omdat het toch het betere systeem blijkt te zijn”, vertelt hij. “Dat is gebleken uit de informatie die we in China hebben verzameld, waar we de beide systemen – door ze direct met elkaar te vergelijken – goed hebben kunnen evalueren.”

 

“Desondanks mogen we geen wonderen verwachten van het weekend in Bahrein”, tempert Vettel de verwachtingen gelijk. “Er is immers maar één week verstreken sinds de laatste race, en we komen nu eenmaal wat snelheid tekort op de top.”

 

“In de race valt het nog wel mee en doen we redelijk vooraan mee, maar in de kwalificatie zijn we gewoon te langzaam”, stelt de Duitser. “Hopelijk kunnen we op dat vlak dus echt een stap maken, want het mag duidelijk zijn dat we het beter moeten doen.”

 

Vettel benadrukt tot slot dat hij ondanks de stroeve seizoensstart in Red Bull en de RB8 blijft geloven. “Ik denk nog altijd dat dit een bolide met veel mogelijkheden is”, zegt hij. “De RB8 is onmiskenbaar een snelle auto, dus het is nu aan ons om onze zaakjes op orde te krijgen, beter met de RB8 leren omgaan en achterhalen hoe we het potentieel ten volle kunnen benutten.”