Met KERS en de beweegbare achtervleugel moet 2011 meer inhaalacties opleveren. Tot zover de theorie, want Sebastian Vettel betwijfelt of het er in de praktijk van komt.

Het is al jarenlang een veelgehoorde kritiek: er wordt te weinig ingehaald in de Formule 1. Er is van alles geprobeerd om het voorbij steken van een andere deelnemer gemakkelijker te maken, maar dat wil nog niet echt lukken.

Vettel betwijfelt of KERS en de beweegbare achtervleugel samen de toegevoegde waarde vormen die nodig is. Niet vanwege KERS of de vleugel, maar vanwege de Pirelli-banden. Deze slijten sneller dan de Bridgestones.

Het afslijten van banden zorgt voor 'marbles', dat zijn stukjes rubber, verspreid over de baan. Om in te halen moet een coureur van de ideale lijn af en juist daar liggen de marbles, die invloed hebben op de remweg van een auto.

“Halverwege een Grand Prix liggen er zoveel stukjes rubber op de baan dat de verstelbare vleugel niet meer helpt”, aldus Vettel tegenover auto motor und sport. “Dat komt omdat we zeer vroeg moeten remmen in dat geval.”