Virgin gaat op technisch gebied samenwerken met McLaren. Het kwakkelende achterhoedeteam kan daarbij gebruik gaan maken van de windtunnel, simulator en computerprogramma’s van McLaren.

 

En daarmee is de breuk met Wirth Research definitief afgehandeld. Virgin kwam vorig jaar op de grid als het eerste moderne Formule 1-team dat zijn auto ontwierp zonder windtunnel. Nick Wirth gebruikte enkel Computional Fluid Dynamics, een computersysteem die aerodynamicastromingen nabootst.

Een succes werd dat niet. De tweede kwalificatie halen en voor punten vechten, de doelstellingen van Virgin dit jaar, zijn verder weg dan in het eerste F1-seizoen. Gevolg was dat de samenwerking met Wirth per direct werd opgezegd. Virgin gaat nu samenwerken met McLaren, zo schrijft Autosport.

Ook heeft het de faciliteiten van Wirth in Banbury overgenomen, om zo een technisch fundament voor de toekomst te hebben. Daarnaast mag het gebruik gaan maken van de faciliteiten van McLaren, zoals de simulator, windtunnel en computerprogramma’s. Virgin blijft voorlopig gebruikmaken van Cosworth-motoren.

De bestuursvoorzitter van Virgin, Andy Webb, besefte dat zijn team wat moest doen om in de toekomst sterker te worden. “Toen we nauwkeurig onderzoek deden naar de eerste seizoenshelft, beseften we dat we grote stappen vooruit moesten maken om de ambities te halen.”

“Ik vind het geweldig dat we in relatief weinig tijd nu in de fantastische positie zitten om dit nieuws bekend te maken. Hierdoor kunnen we met onmiddellijke ingang grote stappen vooruit maken. Ik kijk erg uit naar onze technische samenwerking met McLaren. Het is een van de meest prestigieuze teams in de geschiedenis van de F1.”

Webb ziet Virgin grote stappen vooruit maken. “We kunnen enorm profiteren van McLarens geavanceerde techniek en kwaliteiten. Ik ben er zeker van dat deze samenwerking ons de nodige stappen vooruit bezorgt. Bovendien garandeert onze aankoop van Wirth Racing Technologies dat ons technische fundament voor de komende jaren gelegd is. De samenwerking met onze nieuwe partner kan daarom gelijk beginnen.”

Het is niet de eerste keer dat McLaren een technische samenwerking met een andere F1-renstal aangaat. Force India ging Virgin voor, en veranderde van een achterhoedeteam in 2008 in een renstal dat in 2009 op het podium eindigde.