Virgin heeft nog wel wat werk te doen als het komende zondag in Australië aan de start wil staan. Timo Glock en Jérôme d’Ambrosio vallen vooralsnog buiten de 107%.

"Het was geen gemakkelijke eerste dag", erkent Glock allereerst. "Ik had in de eerste training problemen met de afstelling, terwijl de auto ook nog eens raar aanvoelde. In de tweede sessie wisten we ons vervolgens wel te verbeteren, maar het gat met de top is vrij groot, en dat is teleurstellend."

Het gat met de top is zelfs zo groot dat beide Virgin-rijders met hun rondetijden vooralsnog buiten de 107%-regel vallen. De 107%-regel werd in 1996 geïntroduceerd en in 2002 weer geschrapt, maar is vanaf dit seizoen weer terug.

Conform de 107%-regel zal de snelste tijd die morgen in Q1 van de kwalificatie gereden wordt, het ijkpunt zijn. Dit betekent dat coureurs die aan de race willen meedoen, niet meer dan zeven procent langzamer mogen zijn dan die rondetijd. In de ochtend kwam het Virgin-duo iets meer dan twee seconden tekort om het te redden. In de middag was het gat kleiner, al bedroeg het ook toen nog een halve tel.

Glock weet dan ook dat er nog werk aan de winkel is: "We moeten er gewoon het beste van maken, hard werken en zorgen dat de auto sneller wordt", beseft hij zich.

In de andere Virgin-bolide maakt d'Ambrosio, die zijn teamgenoot in beide sessies overigens te snel af was, zich op voor zijn racedebuut in de Formule 1. Voor de Belg zorgt dit voor gemengde gevoelens, want ondanks het speciale karakter van dit weekend is ook hij zich er van bewust dat Virgin er nog niet is.

"Het is duidelijk dat we ons nog moeten verbeteren, maar dit is pas het begin", houdt hij de moed er in. "We hebben gedurende de beide trainingen laten zien dat er nog rek in zit, dus we moeten het maximale uit onze auto halen en blijven pushen om ons te verbeteren."

Wat zijn eigen ervaringen betreft, is onze Zuiderbuur uiteraard een stuk positiever. "Wat dat betreft heb ik veel om gelukkig over te zijn", zegt d'Ambrosio. "Het was een bijzondere dag voor me. Het was erg spannend om voor het eerst de pitbox uit te rijden en vervolgens het circuit op te sturen. Het voelde echt als een droom die werkelijkheid werd."