Het voor 2013 aangekondigde motorreglement heeft de deur naar de Formule 1 wat Volkswagen en dochterbedrijf Porsche betreft op een kier gezet.

Volkswagen liet onlangs nog weten dat het eventueel wel interesse heeft om Porsche naar voren te schuiven als motorleverancier, maar dat het huidige motorreglement de sport 'onaantrekkelijk' maakt om in te stappen. Nu het reglement vanaf 2013 echter behoorlijk op de schop gaat, ziet de Duitse autofabrikant toch weer mogelijkheden.

"Dit zijn zeer goede ontwikkelingen voor de Formule 1 en de autosport in het algemeen", zegt Volkswagens autosportvertegenwoordiger Hans-Joachim Stuck in de Duitse media over de aankondiging dat er vanaf 2013 met 'groenere' 1,6 liter viercilinder motoren gereden moet gaan worden en elke coureur slechts vijf motoren per seizoen tot zijn beschikking krijgt.

"Er ontstaat zo een situatie waarin de omstandigheden om de Formule 1 te betreden geschikt zijn voor het Volkswagen-concern", vervolgt Stuck. "Er is nog niets besloten, maar we zijn blij dat de FIA deze koers heeft ingezet", aldus Stuck, die verder laat doorschemeren dat de Formule 1 een agendapunt is voor de vergaderingen die de komende weken worden gehouden over Volkswagens autosportprogramma.