Virgin Racing heeft het vizier inmiddels grotendeels gericht op seizoen 2011. De voorbereiding op het tweede jaar van het bestaan verloopt naar wens.

De renstal ontpopte zich dit seizoen achter Lotus tot tweede nieuwkomer en is HRT keer op keer te snel af in kwalificaties en races. Een enkele keer rijdt Virgin ook voor de eerste Lotus, maar er is nog genoeg werk aan de winkel.

Technisch directeur Nick Wirth is bij de resterende races van het huidige seizoen niet meer van de partij om zich volledig te kunnen focussen op de VR-02. “Het is niet niks om een nieuwe auto te bouwen, daar heeft Nick al zijn aandacht voor nodig”, aldus CEO Graeme Lowdon.

“De nieuwe auto wordt steeds belangrijker en daarom was het beter voor Nick om niet meer bij Grands Prix aanwezig te zijn. Gelukkig gaat het de goede kant op met ons nieuwe project. Er worden steeds meer onderdelen gemaakt en afgeleverd.”

Als het team via CFD-tekeningen merkt dat een bepaald onderdeel direct kan worden verbeterd, laat het dit niet na. Toch heeft de bolide voor 2011 prioriteit. “We hebben onze eerste auto in een heel korte periode moeten bouwen, maar we beschikken inmiddels over veel meer kennis. Onze auto voor 2011 komt er totaal anders uit te zien”, kondigt Lowdon aan.

De kans is groot dat ook de VR-02 door Timo Glock wordt bestuurd. “We hebben een contract met Timo”, zegt Lowdon. “En in het verdrag met Lucas di Grassi is een optie opgenomen die we kunnen lichten, maar er is veel strijd om de stoeltjes in de Formule 1.”

Het gerucht gaat nog steeds dat Virgin in 2011 kiest voor Jérôme D´Ambrosio als tweede rijder. De Belg komt op de vrijdagen in actie. Lowdon: “Jérôme heeft het fantastisch gedaan tot nu toe en we blijven zeker met hem samenwerken.”