*

0

Formule1

Voorbeschouwing: GP van Spanje
| Mischa Bijenhof | Sutton Images

Voorbeschouwing: GP van Spanje

De Grand Prix van Spanje van 2012 zal voor altijd de geschiedenisboeken ingaan als de race met de meest onwaarschijnlijke winnaar in jaren. Pastor Maldonado, de Venezolaan die tot die dag nooit een race won en dat daarna nooit meer zou herhalen.

Een paar WK-punten, daar hoopt Pastor Maldonado op, voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje. In de drieëntwintig Grands Prix die de Williams-coureur uit Venezuela tot dan toe in zijn Formule 1-carrière heeft verreden, behaalde hij er vijf. Maldonado’s optimisme voor de race op het Circuit de Barcelona-Catalunya is echter gerechtvaardigd, want in China is hij eerder dat jaar al achtste geworden. Maar wie vooraf zijn geld zette op een zege voor ­Maldonado, kon rekenen op meewarige blikken. Een hoogvlieger is hij immers niet. Maldonado promoveerde in 2011 naar de Formule 1. Hij had een GP2-titel op zak, maar daar wel vier seizoenen voor nodig gehad. Voor de overstap moest geld op tafel komen; dat kwam van de Venezolaanse staatsolie­maatschappij. Maldonado’s debuutseizoen was geen succes, al moet ook worden gezegd dat de Williams in 2011 ronduit beroerd was. Pastor Maldonado was een aardige, wat onbesuisde coureur, die als hij zijn dag had snel kon zijn, maar de concentratie miste om het de grote jongens lastig te maken. Tot dat weekend van 13 mei 2012.

Alonso pakt de leiding van Maldonado af bij de start…

Ondenkbaar
Tijdens de vrije trainingen op vrijdag volgen Maldonado’s prestaties het vertrouwde ­patroon: zeventiende in de ochtend, dertiende in de middagtraining. Maar op zaterdag­ochtend rijdt Maldonado naar de tweede tijd, een volle seconde sneller dan daags ervoor. En ’s middags, tijdens de kwalificatie, gebeurt het ondenkbare: Maldonado rijdt wéér naar de tweede tijd, wat in poleposition wordt omgezet nadat Hamilton is gediskwalificeerd.

Naast Maldonado start Fernando Alonso als tweede, met op de tweede rij de Lotussen van Romain Grosjean en Kimi Räikkönen. Zoals velen verwachten, pakt Alonso in zijn Ferrari bij de start de leiding. Maar Maldonado volgt de lokale favoriet relatief gemakkelijk.

… maar na de pitstops zijn de rollen omgedraaid.

Na de eerste pitstops is de Williams-coureur in het voordeel door nieuwe banden, terwijl Alonso met een set gebruikte banden de baan wordt opgestuurd. De ommekeer komt na de tweede serie pitstops: Maldonado stopt als eerste, Alonso komt klem te zitten achter achterblijver Charles Pic. Nadat ook Alonso een ronde later is gestopt, ziet hij bij terugkeer op de baan hoe de Williams hem net te snel af is geweest. Toch: een Ferrari met een tweevoudig wereldkampioen versus een Williams met Maldonado achter het stuur, dat moet wel een gelopen race zijn.

Complottheorie
Een langzame derde pitstop voor Maldonado wordt gecompenseerd door Alonso’s problemen om Kimi Räikkönen voorbij te komen, maar toch is men er op de pitmuur bij Williams niet gerust op: “We rekenden erop dat we Pastor nog een vierde keer naar binnen moest halen, omdat zijn banden het anders niet zouden volhouden. Dan zouden we vierde of vijfde worden”, vertelt Maldonado’s engineer Xevi Pujolar later. Zoals Max Verstappen vier jaar later, in 2016 zou bewijzen, blijkt de laatste bocht cruciaal. Uiteindelijk komt Alonso net niet binnen DRS-bereik van zijn opponent. ­Maldonado wint met drie seconden voorsprong.

De beschadigde Williams van Maldonado’s teamgenoot Bruno Senna na de pitbrand.

In een bizarre samenloop van ­omstandigheden breekt kort na de finish een brand uit in de Williams-garage. Complot­denkers zijn er als de kippen bij: de Williams moest wel illegaal zijn, de brand zou het bewijsmateriaal vernietigen. Er wordt nooit bewijs gevonden voor deze theorie. Wel opmerkelijk is dat Maldonado – die na 2015 uit de Formule 1 verdwijnt en tegenwoordig in het WEC rijdt – noch Williams ooit nog in de buurt komt van een herhaling van de stunt. Maar die ene dag is Maldonado de koning van de Formule 1.

Uitzendtijden GP van Spanje
Vrijdag
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race

Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit FORMULE 1 nr. 6, 2017.

Meer nieuws

Vorig bericht | 09-05-2018 - 11:41 Weblog-woensdag: Een circuit hoeft niet mooi te zijn voor leuke races Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 09-05-2018 - 14:30 Zo was… Spanje 2017 Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 12 is uit!
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
  • Zomerspecial 2018: Circus Formule 1
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Dubbelinterview Verstappen en Vandoorne | Promotor André Maes: ‘Geen veto GP Nederland’ | Karting Genk | column Rob Kamphues | Alle praktische info over de Grand Prix van België Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP België 2018 2018/08/24 11:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Spa-Francorchamps

  • LocatieBelgië

  • Aantal rondes44

  • Afstand per ronde7,004 kilometer

  • Totale afstand308,052 kilometer

Planning GP België

  • Begint: 24-8-2018 11:00

    GP België 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 24-8-2018 15:00

    GP België 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 25-8-2018 12:00

    GP België 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 25-8-2018 15:00

    GP België 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 25-8-2018 15:00

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 25-8-2018 15:27

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 25-8-2018 15:48

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 25-8-2018 16:00

    GP België 2018 – Startopstelling
  • Begint: 26-8-2018 15:10

    GP België 2018 – Race

Circuit de Spa-Francorchamps